Učitelj

261

чином васпитања. Увиђајући махне наших јавних школа, нарочито виших, које су често пута најоштрије осуђиване, Лиц се није задржао само на теориско-критичним разлагањима, већ се енергично бацио на практичо делање, да би помогао омладини свога народа, као негда Песталоци, с којим се једначи по некористољубљу и љубави према деци. Оснивање васпиталишта у Илзенбургу на Харцу (нижи разреди) у Хаубинди (средњи разреди), у дворцу Биберштајну код Фулде (највиши разреди) изазвало је отварање сличних завода на Боденском језеру (Гларисег, Цибабилер) и другде. Ове огледне школе показаће временом зацело свој утицај на јавне, државне и општинске школе, као што, су негда и филантропини оставили приметних трагова у уређењу и раду јавних школа. У колико већма постоји опасност да државне школе, услед бирократског система, пређу у укоченост, у толико се више морају поздравити приватне установе, које. дају маха слободном кретању и које иду новим, особеним путевима у настави и васпитању. Јер ништа више не шкоди васпитању омладине, него крути шаблони и дух пуке формалности, који прате осредње умове. С тога морају увиђавном државнику добро доћи заводи, из којих пирка свежа струја у скочањене уредбе јавног образовања. Исто тако помагаће он и оправдане огледе, који потичу из крила појединих општина. Ако се извесне области државног живота најбоље развијају под јаком централизацијом, то морају друге, које су по суштини сасвим друкше, да закржљаве у таком ваздуху. Ту спада, у првоме реду, васпитање, које тражи за своје успевање светлости, топлоте и слободе, индивидуалисање, а не шаблонисање. С тога се мора радосно поздравити сарадништво снажних и напредних општина. Између ових морају се похвално поменути градови Франкфурт на Мајни, Манхајм, Шарлотенбург и Милхаузен у Алзасу. Франкфурт се истакао у делу преобра маја виших школа. егов је пример тако снажно утицао, да у Немачкој постоје већ око 125 школа са истим уређењем. Вођа је у овом послу гимназиски директор д-р Рајнхарт. Заслуга града Манхајма лежи у области народних школа. Тамо је школски саветник д-р Сикингер остварио једну мисао Хербартове педагогике: груписање ученика по њиховим по-