Učitelj
946
У овом погледу учитељ у селу може доста да уради „суделовањем при оснивању земљорадничких задруга по т. зв. Рајфајзеновом систему, а и даљим својим радом да задруга не пропадне, већ да напредује. Те су задруге засноване на солидарној одговорности задругара (сви за једног и један за све). Лакше опстају кад им је круг мањи, никако да се не пружа преко граница једног села. У задрузи су прикупљени најодабранији људи, који један другог добро знају. Они не улажу ништа, већ једино јамче један за другог, и тако се у невољи помажу. Ова дружина одабраних служи као пример осталима у селу. Ко од осталих сељана жели да не падне у руке зеленаша, да се избави пропасти, мора се постарати да у моралном погледу буде такав, како ће га задруга примити у своју средину, т.ј. мора се постарати да буде вредан, уредан и поштен домаћин. Ко такав није, нема му места у задрузи. -
Ове су гадруге дакле и у погледу морала једна важна чињеница. У толико пре учитељи треба да пораде на установљавању оваквих задруга у свима крајевима нашег народа.
Доста учитељ може да уради и примером — радећи у школској башти, бавећи се пчеларством и др. Исто тако треба да посредује између сељака и пољопривредних друштава, ради набавке књига, справа и др.
Само се по себи разуме, да учитељ претходно треба да има довољно спреме у привредним радовима, чији напредак хоће да припомогне. Наше учитељске школе мало спремају будуће учитеље у том погледу, просто с тога, што је њихов специјални задатак други — да спреме наставнике и васпитаче деци што походе основну школу. Али ипакпосећавањем о распусту разних привредних курсева, и другим начинима, могу учитељи и самоучки изучити привредне радове који им се допадају. Кад се хоће — све се може.