Učitelj

601

није. На против, оно је боље, иде се лагано напред. Али нама то није доста, колико се иде напред, ми треба да желимо да се иде више напред. И ја мислим да ми имамо снаге и могућности, да ствари иду боље, али не да нам нешто друго, не да нам (као што неко рече) ђаво, не да нам наша неслога, не да нам наша неспособност да сложни овде радимо главне послове, оне послове од којих народ живи.

Видите, господо, просвету може реформисати, може админи стрирати врло брзо један апсолутни режим. Он ће наређивати, власт ће преносити наредбе, људи ће слушати, и оно што се може извести, апсолутни режим може да изведе одмах.

Али кад просвету треба и реформисати и администрирати је у режиму не апсолутном него у режиму народном, где ће се народ питати, онда је прва потреба да народ, који ће о просвети радити, буде сложан народ, или да се бар можемо лепо саслушати и брзо споразумети и решити. Међутим, господо, ви можете израчунати, од 1903. год. од августа или септембра месеца, од првих избора, ми смо одмах за тим имали друге изборе, па после других избора имали смо треће изборе, и ви данас говорите врло често — ја то чујем из дебате по другим предметима — да треба оставити све, па да идемо на нове изборе! То значи да би то били четврти избори!

Е па, господо, ја вас молим, за добар и правилан рад на нашој

просвети, где треба прикупити врло много података, где треба врло

много студије, ја вас питам, како се може тај рад извести у оваквом стању политичком, у коме се непрестано врше избори, непрестано се узајамно напада, и у коме се нема могућности да радимо заједног: Може ли то!

Рачунајте па ће те видети, да је то врло тешко. Али ипак не треба нико, а нарочито не онај који ради у Министарству Просвете, да се правда само тиме и да каже: није се могло ништа ни радити. Напротив, нешто се радило и урадило, и може се радити и даље ће се радити. Али држим да ће се све то радити спором тешко због неслоге народа, који своје политичке парнице и раз марице не уме да расправи брзо, него их развлачи и дуго времена. води. - -

Поред те психолошке тешкоће долази једна са свим друга тешкоћа. Оно што вреди за појединце, то вреди и за народе. Сиромашан појединац не може студирати. За студије треба и времена и богатства и благостања. И народу који није богат није лако