Učitelj
602
то иде тешко, као и појединцу, који није богат. Ми имамо сад, да округло кажем, 2500 учитеља, а нама доиста треба 6000 учитеља. Ви сте рекли, и ја сам вам захвалан за то, да треба продужне школе појачати. Њих је тако мало, да их доиста треба појачати. Али, господо, статистичким податцима можемо утврдити, да на једног учитеља народне, основне, школе, долази 50 ученика. То је са свим доста, и он сем тога не може ништа више радити. Ако хоћете поред обичних народних и продужне школе, ви морате спремити нове суме и нове позиције у буџету, да би се и то извело. А то треба доиста и да се изведе. То је питање о коме треба мислити, то је питање у изгледу за решавање и ако није баш данас на дневном реду.
Говорило се о писмености.
И ча признајем, да је писменост врло слаба, само ја мислим, да је не треба у онако оштром облику престављати. Ви је престављате са 22''•. Али, господо, писменост код мушког варошког становништва износи 66%•. Значи између Тројице људи, двојица су писмени, само један није писмен.
Наравно већи број неписмености долази на женско становништво, и то је велика невоља нашег просветног стања, што смо савршено занемарили женски пол српског народа. Писменост код женских врло је мала. Варошко мушко становништво има 66 писмених. Сеоско мушко становништво има 27%•% писмених, од прилике између четворице само један зна писати.
Али сад долази права страхота. Кад погледате један скуп од 33 сељанке, ви можете казати, да је само једна једина од њих 33 писмена. Женско становништво по селима има писмености 3. Све заједно кад се узме добија се општа земаљска писменост 22% т.ј. између пет лица између женских и мушких једно је једино писмено. Овде су изостављена деца испод шест година. То је, господо, зло и треба се постарати, да се то зло излечи и да га нема, а то нас одмах уводи у питање о основним школама. И ја мислим, да ће ми господа допустити, да на то питање своју реч кажем. Ми смо подигли основне школе у први мах, као што смо и све подизали, угледајући се на паметније људе, који су то пре нас радили, и као што је у то време требало да буде. Као што знате у почетку су долазили људи „из прека“, — они су нам били први учитељи, подизали су оне школе, које су онда биле на реду да се подижу и које је требало подићи.
У главном се на томе типу основне школе и остало. Наравно,