Učitelj

611

налне свести, и племенитијих осећања. Последице ове свести и настојавања српскога народа јасно се опажају не само у далеко просвећенијим српским крајевима у Војводини и Троједној Краљевини, већ и у Босни, Херцеговини, Маћедонији и Старој Србији. И тамо, последњих година, видимо из године у годину све више српских школа и све јаче настојавање да богатија и сиромашнија српска деца посећују ове школе. А да би се и сиромашнијој деци дало могућности да иду у школу, у Маћедонији се најако оснивају „Светосавски фондови“, са задатком да сиромашним ђацима набаве одело, обућу, књиге и др. потребе. У ове фондове прилажу добри Срби из Маћедоније и Ст. Србије махом о Светом Сави, те су с тога и добили име „Светосавски фондови“.

Најбогатији су ови фондови за сада у Цариграду и Солуну; а основани су још и у: Пећи, Приштини, Н. Пазару, Пљевљу, Вучитрну, Куманову, Гиљану, Беловишту, Нићифорову, Премки, Прилужју, Белом Пољу, Богомилима, Среткову, Станчу, Горњем Селу, Никуљану, Бујановцу, Боровцу, Булачану, Дојрану, Добротину, Д. Гуштерици, Лабуништу, Мушинкову, Јачинцу и многим другим местима. -

Верујући, да су у оснивању ових хуманих фондова највише удела узимали наше вредне колеге у Маћедонији и Ст. Србији, ми им од свег срца честитамо на овако лепом успеху и желимо, да истрају на тешком али племенитом послу.

" Уџбеници у основним школама. У Србији је поодавно расправ-

"љано питање: треба ли у опште избацити уџбенике ИЗ основних

школа. Ово је питање било заинтересовало шире кругове учитељства, па и саму врховну просветну управу, те је третирано и на учитељским скупштинама и у овом листу. Резултат је свега овог расправљања: у Ги П раз. основне школе нису потребни никакви уџбеници, сем читанке и буквара, а у старијим, ваљани уџбеници, разумно употребљени, олакшавају рад наставницима у неподељеним школама, вежбају ученике у саморадњи, потенцирају успех у читању, навикавају децу на књигу и служе ка упут слабијим наставницима. Ово питање, које је код нас, дакле, расправљено, сада расправљају наше колеге у Старој Србији и Македонији, и траже сасвим умесно, да се прво уреде њихове народне школе и да им се прецизно одреди задатак. Па ако се од четвороразредних основ. школа буде тражила писменост и спрема, за живот потребном, рачунању, онда су им потребни само ови уџбеници: