Učitelj
45
623
му се напише с десне стране (Но хвала Богу, кад се помену и страна!) за 10 пута.
„Зато се сваки број најкраће и најбрже множи са 10, кад му се но 0 допише с десне стране. Нпр.: код оних 77 кад би само дописали (0, било би 250, као и кад смо множили.'
Верујем да ће деца и овако моћи научити што о множењу чистим десетицама, али ће то бити више механички, по правилу, а никако логички. Колико и колико примера треба обрадити са децом по начелима поступности и методичких новина па тек да буду у стању разумети правило: нула повећава производ, на и сваки број. И оно: „О се пише у производ.“ Израз: „нула пуша бо 25“ нема никакве вредности, те га не треба ни уносити у школу. Јер могу бити оваки случајеви:
203 — 1095
000 730 "74095
Да видимо, шта каже методика рачунске наставе:
„Да не би деца научила механички да множе чистим десетицама, стотинама и т.д. не знајући узрока онога простог закона на основу кога се та радња врши. Зато треба у почетку неуморно тежити за тим, да деца јасно појме, да логички схвате, да је 4 Х% 10=10 х 4, а 10 Хх 4 == 10 -- 10 + 10 + 10 чиј збир износи 40 или 4 десетице. Сличним начином рада треба децу вежбати све. дотле, док потпуно схвате главну мисао тога начина а не само начин. Радећи тако деца ће бити у стању да логички, с разумевањем множе чистим десетицама, стотинама и т. д. Деца треба потпуно да појме да је промена чинитеља, у овом случају, само средство да се избегне дангубно сабирање многих сабирака.
Треба, рецимо, помножити 7 жх 100. Значи, да треба наћи збир од сто седмица као сабирака. Да би смо уверили децу да је такав рад веома дангубан, покушајмо, наравно заједно с децом, да то израчунамо усменим сабирањем; 7 и 7 четрнаест и 7 двадесет један, и 7 двадесет и осам и 7 итд. Поред дангубе и заморности, потребно је пазити, колико смо сабирака узели, а колико још треба узети; радећи тако може се врло лако погрешити па узети више, или мање сабирака, но што је потребно. Писмено би било лакше, али је ипак дангубно исписивати толике сабирке.
' 49»