Učitelj

664

"среских и окружних одбора и скупштина, чини за издатке, који се чине на издржавање среских и окружних надлештава и самоуправних установа.

Интереси школе и народног просвећивања императивно налажу да се што пре овај начин издржавања народних школа озакони и практички примени, јер је ово за сада једини пут, да у школску касу уђе и на школске се потребе утрошили онај народни новац, који се на ту цељ одређује и од народа узима. Издавање расписа и сваког другог експериментисања. више не треба да буде, јер, према данашњим нашим друштвеним приликама и нивоу просвећености

нашега друштва, сваки други начин илузоран је.

Станимир Спасић учитељ.

0 могућности педагогијске науке од опште вредности,“

Написао В. Дилтај, професор берлинскога университета.

Истакнути педагогијски системи полажу право на то, да поставе циљ васпитања, вредности наставних предмета и методе наставе од опште вредности, тј. да их одреде за сасвим различите народе и времена. Хербарш и Шлајерматер, Спенсер и Бен Бенсеке и Вајц слежу се у томе.

Тиме ти системи морају потпомагати радикалну тенденцију,

која би хтела да један једноставан идеал наметне садашњем школству без обзира на различност народа и на потребу држава. Па тај начин једна заблуда у педагогијској теорији постаје опасношћу за наше школство. На ужем и мирни-

јем пољу школе обнавља се у нашим данима, што се у

Е Ово је једна од најзнаменитијих педагогијских расправа из последњих деценија. Она је у вези са осталим великим радовима овога филозофа, у којима је показао борбу ума против псторије и доказао неоснованост и немогућност природнога или умнога права, природне религије, природнога морала итд. У овој се расправи доказује немогућност природне педагогије. До овога рада, који се тако често наводи у педагогијским списима, веома је тешко доћи, пошто је досад штампан само у извештајима берлинске академије наука.