Učitelj
687
И, већ, тако даље. — Јесу ли ово жива створења 2
Међутим познанство дечје са уметнички (а то ће рећи уједно и истинито) насликаним и описаним лицима — јест исто тако знање као што је и наука; то познанство даје им најпоузданији кључ за познавање и оцењивање људи око њих. Не треба мислити да деца нису за то способна. Нека осредност у белетристичним написима још може и да поднесе у књизи за „дечицу“, где се мали читаоци могу примамити идејом написа; али за децу одраслију, то јест мању, како их ми називамо, идеја се може понудити само у живом и јасном уметничаом представљању, а да се то може дати — то је посао уметника. Ето зашто ја мислим да је за литерарне прилоге у дечјој књизи боље одабирати готово градиво него ли састављатњ га. Колико, на пример, само „Детињство Баорова унука“ може да да јасних сцена пуних живота, у којима дете има чиме да се забави, и да се замисли.
Говорећи овако ја никако не кажем да у књизи за мању децу морају бити искључиво оригиналне приче. Јесу ли и друге добре јасно је по себи да им је овде место, али добре оригиналне приче у тим књигама су тако ретке, да се о њима апсолутно не може ни говорити као о нечему што би овај приговор учинило сувишним.
Још једну особину имају белетристичне приче у тим књигама. наиме: јунаци су готово искључиво деца, разуме се са изузетком оних прича међу њима које имају облик бајке, у којима су „јунаци“ животиње, биљке и мртви предмети. Али и у њима се опажа иста тежња: ако суу радњи зверке, оне су готово вазда младе. На тај начин се одрасли изузимају и нису јунаци дечјих прича.
С тим се још можемо и помирити. Разуме се, ако писци књига за мању децу мисле да у дечјим приповеткама за јунаке ваља неизоставно узимати само децу, они се јако
· варају. Али у томе није главна ствар; узмите кога хоћете,
децу или одрасле, само дајте их као жива, истинита лица, са свима њиховим типским и индивидуалним особинама. Свакако, такве особине запазити у деце, и што је главно, насликати их речју — доста је тешко, н за то је потребан знатан дар; али друкчије се то не може ни радити. Како се могу помирити са таквим литерарним производима, где
46%