Učitelj
918 УЧИ ЕБ
и т. д. Свугде где има деце, видеће се овакве примитивне игре, било на улици, било у дворишту. Мишле (Мпећејећ) прича о једном детету од осамнаест месеца: „Преда мном је мушкарац од године и по; чим му пође за руком да намести два дрвена трупчића један поврх другога, он пљесне рукама, све срећно, диви се своме делу, као да би хтео рећи — као неки мали творац —- гле, ка«о лепо умем да градим!“') Једна девојчица од три године сеђаше једном на земљи, тужна и жалосна, лијући горке сузе. Она опази да њена хаљиница не упија сузе, већ да се бистре капљице сузне котрљају низ вунену њену одећу. Одмах отпоче она да прикупља бистре сузе у једној бори своје хаљинице, и
тако постаде у њеном крилу, докле је она и даље пролевала сузе, једна гомилица њених жалосних суза, једна „рпа њена јада “
Као једна врста конструисања може се сматрати и просто ређање једнаких или сличних предмета. Тако помиње Трајер о своме сину како је, у другој години, волео да ређа шкољке, каменчиће и дугмад. Ако ово није угледање на старије, онда би то био претходни ступањ грађења редова, образовања низова, што је тако важно у орнаментици. Нагоном за подражавањем, угледањем уноси се много више разноврсности у производе конструктивних радња. Дечје игре достижу своју праву лепоту, кад се у песку граде брда, тунели шанчеви, зидине; кад се снег употреби за грађење Снешка Белића, земља за лутке, вода за језера, реке и слапове, дрвене коцкице за куће и зграде.
Са нагоном за грађење је у вези, донекле, и нагон за скупљањем. Дете прикупља грађу за своје грађевинске игре. Са нагоном за конструисање спаја се дечји нагон да дохвати, шчепа и чврсто држи све што му пажњу изазива. Џемс узима нарочит нагон присвајања (арргорпаћоп) и нагон тековински (асашаол). Дете се труди да све што му се допадне прибира, нагомилава. Сличан нагон опажа се у неких животиња: гаврани и друге, сродне тице имају обичај да скупљају свакојаке предмете, нарочито сјајне и шарене. Дечје интересовање, при скупљању, тиче се најразноврснијих предмета, о чему сведоче н. пр. џепови не-
5 К, бгоов, фреје с]. Мепзећеп, стр. 155.