Učitelj
О ПРИНЦИПУ РАЗВИЈАЊА 225
предовање и развијање духа помоћу слободе, он је с нама, ма где се родио, ма којим језиком говорио, он је с нама и радиће заједно с нама. А ко верује да се може стајати, натраг ићи и у кругу се неком вртити, или ко мисли, да мртва природа управља светом, тај није с нама, нека нас остави што пре то боље,“
Доста ће бити то што наведох, зар је потребно да нам ређам и друге људе, зар цео младићски живот није проникнут том мишљу 2 Могло би се још што год рећи о појму, о начелу развијања, али рекох једном, тај је појам неисцрпљив. Свуда ћете га наћи, свуда ћете се с њиме сусретати: и у школи и у животу, и у науци и у вештинама, и у историји светској и у историји религир. (У школи има толико предмета који се дају изучавати и предавати на основу овога начела: има доста наука које се дају развијати тако званим генетичким путем, т. ј. све што се учи, може се удесити тако како ће све постајати пред очима ђачким. Ово је начело за школу, а може се примењивати и кад се предаје рачун и геометрија и физика и много друго.) Нема веће и важније идеје од ове и за државника, ни за свештеника, ни за учитеља. Зар се не вели с поносом о срећној држави: да се развија врло брзог Па и наставник треба да се увери, да на овоме белом свету нема ничега готовога, да и не сме бити ничега готовога што би било савршено за сва времена, јер се све налази у постајању. За то нека ни он никада не помисли, да је готов, већ нека се непрестано развија, ако и не свакад телесно, а оно духовно. Његово је место школа, за то и школа нека: се непрестано развија; нека и он не престане да учи своју децу онако како ће их развијати и васпитавати, као што је чинио и највећи узор рода људског.
(Наставиће се)
Педагошке библиотеке, шкопски музеји и стапне
изложбе учипа. — По Беегеру —
(Наставак.)
Да би се видео системски преглед књига у овој библиотеци као и огромност њена изнећемо овде садржај и поделу њену укратко.
Системски преглед библиотеке Сотетиз 5 шпо. УЧИТЕЉ 15