Učitelj
210 У Ч и ТЕ ЈБ
вежбање, а други пут — давши им на знање, да ће на основи одговора давати оцене. Показало се, да се при првом или нормалном огледу број нетачних одговора попео до 39%, у другом или испитном огледу број таквих одговора достигао
је до 50%, при чему се просечна тачност одговора код добрих и рђавих ученика спустила на 227, а у средњих на 1790.
_ (Сличан је експерименат он извршио са диктандом код 48 ученика; показало се, да је број погрешака код ученика с добрим способностима при нормалном експерименту достигао 117, при испитном експерименту — 30%,; код ученика са средњим способностима — 30%, у првом случају и 51,0 у другом, код рђавих ученика — 407, и 65%. У оба случаја експериментисања су узети по тежини једнаки аритметички задаци и диктат. На овај начин несумњиво је да страх пред оценом, пред испитом у знатној мери доприноси замрачењу ученичких способности и смета им да се испоље њихова стварна знања.
Желећи да провери закључке Гођчје-на, Н. Г]есћег је извршио читав низ огледа, при чему је, наравно, вођен рачун о условима једнакости у њихову формирању ; стога се разлика у резултатима нормалних а испитних огледа мора сасвим приписати утицају самих испита. За објекте су служили 40 мушкараца и 43 девојчице од дванаест год. старости, 44 девојчице од 11 година и 57 мушкараца од 8 година.
При експериментисању с диктантом показала се ова количина погрешака у процентима.
о _| девојчице од девојчице од ечациод 12 г,| ---: 1 4 дечаци од 10г Та дечаци од 8Г. а оте Е 5 Е | Е ПОЕНИ ЈЕ ~ < ја] – - ~ | [тај 5 = | Бе о је | <= | == == |5 <= | ке пе = И | ЦЕ = Ен ИЕ = РО ННВ КОЕН Е ЕВЕ НЕ 5 | о 5 Е о 5 о | о 5 оје о | | Најбоље способности 17 та 2: По 2400 3,5 (6 | 8,50 2,90) 2.569 Средње способности 6,710) Ме 1,820) 7,2 9] 7, брдо о 7 258 о) 729) 85 % Рђаве способности 9. 29 010; 000, прво 106ан 85,0 ој 499 0 18,3 ој 16.270 Средњи 90 погрешака, Бат 6,6 9) 7,059 7.189/.|18, 89 240 0 789 9,110 | | | |