Učitelj

НАША ПЕДАГОГИКА И ПЕДАГОЗИ 379

дотичног знања; Без сумње није, јер се оно узима за други пиљ. Које је гледиште онда меродавно, који принципи“ Очевидно је да се они не налазе у тим дисциплинама, већ у оној ради које се овај избор врши: у Педагогици. А чим сте ту, одмах настаје питање, који су то принциџи поименце, да ли културно-историјеки ступњи, да ли теорија о аперцепцији или концентрични кругови ит. п. Или, узмите да је наставна грађа изабрана, како да се распореди: шта пре, а шта доцније да дође, како та пропедевтика и континуитет да чини хармонију и јединство. Или даље, како да се преда, како да се обради, кад се њоме има да постигне нешто друго, које место и какво дејство · мора имати та наставна грађа да би допринела, јачини и · лепоти стила васпитне зграде 2 Јесу ли методички формални ступњи у томе вигурни принцип; Напослетку још један пример. Учитељ сте или професор. Идете у школу. стајете пред ђаке. — Шта хоћете; Наука вам не може бити задатак, за то је универзитет, академије или стручни заводи. Хоћете да их васпитате. Шта то значи; Је ли то исто што и научити их да буду учтиви, мирни, чисти, послушни, али је тај појам много сложенији, виши. Ако сте историк, то не пише у вашем предмету, ако сте филолог ни ту итд. То је изван тих наука. Морате познавати циљ тога рада. Ко је он, и где је; Упућени сте на задатак живота. Њега ћете наћи у Етици. Но, је ли доста само њу да знатег Никако. Ви тај задатак морате остваривати у вашим васпитаницима. То да учините, морате знати постанак п развитак моралне свести у детету, а потом све путеве и средстава да циљ постигнете...

Према томе, зар педагошки рад није специјалан и Џедагогика засебна наука; Је ли она мање важна од рада филолога који учи како се к пред ш претвара у 4; кад је више подмета, прирок долази у једнину, а можену множину ит.д.; Или од рада литератора који преводи са Старословенског Муку Блаженог Гроздоја, или истражује Девојку без руку; или географа који ограничава округеи срезове и мери водени талог... или историка, који описује родослов значајних људи, и ратове... ит.д. ит.д. Треба ли ту доказивати да морају постојати науке које се и тим питањима баве. Треба ли ту упоређивати која је важнија