Učitelj
не рИПаИ ВрЕУ НЕТАНРН ПАРИН
:880 УЧИТЕЉ
и виша, или да једно занимање може носити предикат науке уошште, а друго не. Најзад, хоће ли паметан човек ценити вредност ових наука само по врсти наведених при-
мера и Педагогике по „косој танкој и косој дебелој“ у почетном учењу писања, по учењу деце „да је 1—+1==2“,
по учењу „Оченашг“ ит. п. И да ли такав професор, или учитељ, ако сем овога и оваког рада не би знао ништа друго у својој науци, сме да се назове стручним и ученим:
Ето, дакле, и само с тим таквим резоновањем ако пођете, лако ћете увидети малоумност оних који суде о Пе-
дагсгици одричући јој предикат науке и вредност људи
који би је изучавали.
1
Да се овако погрешно мишљење могло одомаћити има, више разлога, но ја би их свео на два ошшта. Један је, што се доста лако, управо више практично третирала сама, Педагогика код нав, а други је незнање и с њим асоцирана пакост. ЈЊуди који су се бавили педагошком књи-
"жевношћу у нас, а који и данас највише раде, готовс су
све Семинарски образовани. Такав је Милићевић, Јосић, Шапчанин, Бакић, Миодраговић, Аџић, Окановић, Рајичић, Протић... Рад старијих међу овима пада у доба када ни сама Педагогика није била опредељена, и једно стога, а лруго што је наш свет био још неук, све је било у почетку,
"тек се имала стварати нова школа, — педагошке истине
морала су се износити што простије и у практичним упу ствима и правилима везаним непосредно за школско уређење и школски рад, а не мање система. Међутим они, а то су већином гимназијски професори, који се нису даље упуштали у проучавање педагошких истина, сматрајући да је ово све чим се Педагогика као наука бави, одрицали су јој тај атрибут, незнајући да оправданост њезиних правила и начела лежи у позаднини, као што наведох.
Са овим незнањем асоцирала се једновремено и саревњивост. Како су ово били све семинарски образовани
људи, а наше школе у свом постојању, то су они, бавећи
се непосредно школским питањима, заузели и угледне положаје, или су бар на ове аспирисали. На тај начин створен је фронт „академичара“ према „семинаричарима“, и