Učitelj
564 УЧИТЕЉ 1
Свршивши на овај начин усмено сабирање, вежбајући децу нарочито у сабирању једноцифрених бројева са вишецифреним, приступа се писменом сабирању.
Пиесмено сабирање дели се на два дела: сабирање без садржжавања џи сабирање са садржавањем.
Сабирање без садржавања зове се сабирање у коме збир појединих стубова не прелази 9, н,пр.:
| 2135 6321 243 5699
Природније је и деци је лакше привикнути се да сабпрање појединих стубова врше одозго на ние, те тако долазе до црте испод које одмах пишу збир, (6+1-+8=9 38 +2+4=15з-2=6; 2+6=8).
Сабирање са задржавањем зовемо оно сабирање, у коме збир јединица пролази 9, те се јединице пишу под стуб једингца, а десетице се задржавају да се додају стубу десетица.
Пошто се деца упознају и с једним у другим сабирањем приступа се рачунским вежбањима. Да би деца саму радњу потпуно схватила, прво долазе вежбања с наимепованим бројевима, па тек. онда задаци за решавање. Ово одговара педагошком правилу: да у један мат треба савлађивали само једну тешкоћу. Зало, да би извежбали децу у некој рачунској радњи, да би схватила дакле сам начин рада, задајемо напменоване бројеве. Овде нпр. просто кажемо сабери 365 + 2896 5465.
Кад би одмах почели са решавањем задатака, у којима су именовани бројеви, онда би ученици имали двојну тешкоћу: размишљање како ће сам задатак да реше и сећање како се дотична. рачунска радња врши. -
Овде сам уџбеник може бити од велике користи. Пошто је наставник показао рачунску радњу (у овоме случају сабирање) и пошто је исту неколико ученика радило на школској табли, изводећи сами из примера најелементарлија правила, тада наставник задаје томе предавању одговарајућа вежбања из рачунице, која мора бити удешена према учитељевом пр“давању т.ј. да за свако предавање има одговарајућу групу вежбања. Ни за један наставни предмет, чини ми се, не може бити тако јак интерес код деце као код Рачуна, ако се само ради по педагошким и психолошким законима. Деца тада сама грабе и радују се да реше задатак и веж-