Učitelj
624 УЧИТЕЉ
им мисли, слаби памћење, брка изразе и деца се врло брзо збуне тако, да су неспособна да по питању искажу и најобичније, најпознатије мисли. Но велика грешка младих учитеља може бити још и у пренагљености у стављању питања, у нестрпељивости при очекивању одговора. Дешава се да дечји одговори буду веома погрешни па и при лакшим питањима. Све те погрешке неопходно је потребно стрпељиво исправљати, — јер ако тако погрешно исказивање мисли, од стране ђака, љутито предусретнемо, још више убијамо деци вољу за исказивањем мисли, деца. увек остају закопчана, не изражавају се, чим наиђу на грдњу или оштар поглед. У том случају нисмо постигли циљ, наше питање није уродило плодом, изостао је ђачки одговор, који би нам дао јаснију слику у колико су деца. руковаоци својих мисли и идеја: имају ли потребних речи да их искажу — онда знамо да самостално рукују својим мислима и идејама. Дакле: деси ли се да деца не дају одговор на постављена и лакша питања, ваља одмах тражити узрока томе. Учитељ који се стара, да му настава одговара сувременим захтевима, мора добро познати круг знања, богаство престава и друге околности својих ђака. Он ће, познавајући духовну моћ ђака, моћи наћи и узрок томе неодговору на питање, па га на време и отклонити. У радњи нашег и дечијег ума разликујемо три ступња — цојимашц или имати идеје; расуђивали, везивати појмове и изводити — везивати расутке. Ако код деце радња. ума није ишла. овим одређеним путем сигурно је да ће оскудевати и речи, као изражај мисли, јер речп оваплођавају мисли и идеје. Примети ли учитељ то, дужност му налаже а и у интересу је целокупне наставе, да појављене недостатке попуни, да све грешке исправи. И ако ће ево одузети доста времена, биће накнађено тим што ће изражај дечијих мисли бити јаснији, темељнији а тим је у целокупној настави посао у пола олакшан.
Један педагошки захтев гласи: „Деца морају говорити у пуним реченицама“, захтев веома важан за оспособљавање говора дечјег; и ако је језик брус мисли, наравна ствар да ће деца мислећи о постављеном питању тражити најзгоднији начин и трудити се да те мисли повољно и искажу. Али у сваком селучају мора и питање