Učitelj
СЛОБОДА И НАСИЉЕ У школи 693
Што даље иду ученици, тим све већма разграњава предавање и тим неопходнији постаје ред. Услед тога, при нормалном, не насилном развићу школе, што се више образују ученици тим способнији постају за поредак, тим јаче они сами осећају потребу реда и тим је јачи на њих у том погледу утицај учитељев.
По моме мишљењу, тај спољашњи неред је користан и незамењив, ма како да он изгледа чудан и незгодан за учитеља. О добрим странама таке уредбе ја ћу често имати прилике да говорим, а о тобожњим незгодама, сметњама рећи ћу ово.
Прво (и прво), тај неред, или, боље рећи, слободан ред страшан је нама само стога, што смо све ми научили на неки сасвим други ред у ком смо сами васпитани.
Друго, у том, као и у многим другим сличним случајевима, насиље се употребљава само услед журбе и одсуства поштовања према човечанској природи. Нама се чини да неред расте, постаје све већи и већи и нема му граница; изгледа, да нема другог средства да се прекине, него употребити силу, а требало је само малко причекати, и тај неред (или живахност) вам би се природно стишао, и стишао би се у ред далеко бољи и поузданији, но онај који ми измишљавамо.
Ученици су — људи истина, — мали, али ипак људи, који имају таке исте потребе, као и ми, и који тим истим путевима мисле; они сви хоће да уче, само за то и иду у школу, и стога ћеим врло лако бити доћи до закључка, да је нужно потребно подчињавати се извесним условима за то. да би се могли учити.
· Подчињавајући се законима само природним, који произилазе из природе, они се не буне и не ропћу; подчињавајући се вашем превременом, прераном мешању, они не верују у оправданост, вашег звонцета, ваших распореда и правила.
Неки пут, кад су предавања занимљива и било их је много (неки пут бива по седам великих лекција на дан), и деца су уморна, или пред празником, кад су код куће пећи готове за парно купање, наједаред, не говорећи ни речи, на другом или трећем часу после ручка, два или