Učitelj
МОРАЛНА АУТОНОМИЈА И ВАСПИТАЊЕ 701
20. До те снаге они морају да дођу поступно. И највиши моралнл појмови се не доносе на свет, већ се морају образовати. Од начина тога образовања зависи и њихова пеихичка снага, снага мотивације њихове за нашу вољу. Без те снаге мотивације, они су непотребне ствари. Вредност моралних појмова је у њиховој функцији у вољноме раду. Без те функције они су само делови једног неупотребљивог знања, које, према томе, и нема никакве вредности.
Да ти појмови дођу до те јачине,. потребно је да се образују психички. природним путем. Тај пут је, ако се пође од социјалних представа и то не саопштених, научених, већ од социјалних представа оних односа, у којима смо сами, стварнс или идеално, својим одлучивањем суделовали и услед тога суделовања преживели и све оне нијансе осећања, које такво суделовање изазива у духу нашем. Од многих таквих социјалних представа се по: ступно апстрахују заједн; чке ознаке и тако долази до све виших и виших појмова, док се не дође и до највиших А оне нијансе осећања, које смо, суделујући духовно у тим односима, задобили, сливају се у хомогену целину моралног осећања, које и чини, те се сваки морални појам може обратити у императив за наше владање. Сећање на та осећања се јавља и код највиших појмова и оно је извор оних осећања, које дају снагу мотивације и највишим моралним појмовима.
21. Ти највиши морални појмови морају да буду и нешто више. Њихова императивна јачина се не сме ограничити само па радње, које од њих неповредно проистичу, већ они морају прожимати и све остале радње, па ма каквога правца оне биле. Ако скуп максима наших, по којима поступамо у животу, назовемо убеђење, то онда можемо предњу мисао и овако изразити: највиши морални појмови морају прожимати васколико убеђење човеково. У чему се састоји та прожетост; Она се састоји у томе, што ћемо у сваком одлучивању нашем бити свесни тих највиших моралних појмова, те с тога и у стању да одлуку свога намишљеног рада увек упоредимо (одмеримо) тим моралним појмовима и оправдамо је или је одбацимо са гледишта њиховога. На тај начин пајвиши морални појмови се ја