Učitelj

,

НЕШТО О НЕГОВАЊУ МУЗИКЕ 125

дете законским путем примора да музику учи, то ће учитељ бити у стању да прати развитак и напредак свога ученика и да у њему открије наклоност ка музици. Учинимо ли то, откријемо ли талентованије ученике, посветимо ли њима сву споју пажњу и учинимо ли да неталентовани ученици постану безопасни по своје напредније другове, то ће и настава имати већег успеха. Успех ће тада зависити само од два фактора: од васпитних средстава и од избора учитеља, о чему ћемо касније опширније говорити.

Ако школе схвате свој задатак, ако потнуно неспремне ученике ослободе музичке наставе, а талентованим ученицима обрате већу пажњу, то ће се у школи ускоро јавити нов живот и нова радост; музика ће добити ученике, чији ће рад бити значајан, јер ће ови ученици временом постати и одлични члансви певачких и музичких друштава, она ће дати и боље учитеље, који ће нам обезбедити музички напредак.

„Човечији је напредак последица дечијег рада. Од добрих идеја, које смо у младости усадили никнуће добра дела. Наше ће. певачке дружине престати да буду само места моментаних личних задовољстава и постаће дом, у којем ће се развијати лепе _ врлине, а народ наш престаће да ужива у досадним кафанским

забавама, у убитачном пијанству и у неморалном а човечанства недостојном коцкању. Деца, који су у школи научила да певају хорске песме, она ће то своје умење проширити, и пружиће ма_ теријала за велики, општи, сложни народни хор и доћи ће време, када ће народ своју радост песмом увеличавати а своју тугу песмом блажити.

Настава у музици не показује у школама онаквог успеха какав би се могао очекивати, јер и саме школске власти нису израдиле никакве програме, никаква упутства за предавање овог предмета, па и о томе мало воде рачуна кога постављају за учитеља. Сваки учитељ предаје певање на „свој начин“.

Музику много не цени не само учитељ, него и сликар и вајар и књижевник. Није реткост да и новинар, који обраћа своју пажњу свима уметностима, то не чини и према музици. Запитаћемо се, па откуда долази то злог Одговор ће бити: од рђаве методе у школи. Истина је да има учитеља, који „употребљавају и добру методу, али њихов је број мали. По неким школама предаје се без икакве методе, а по некима по каквој застарелој, несавременој методи. Ни једна наука, ни једна уметност није се у новије

.