Učitelj
726 _ УЧИТЕЉ
доба тако брзо развила, као музика; ни једна наука или уметност није у последње доба дала толико озбиљних теоретичара, који су с године у годину методику певања упростили, као музика. Па ипак наши ученици иступају из школе без икаквог музичког знања. ;
Треба сваки ученик, који је свршио основне школе да уме из нота да отпева сваку лакшу народну песму и да зна напамет бар 20 песама; а ученици, који су евршили више школе, треба осим тога да умеју и да напишу лакше и простије мелодије, које чују, да су познати бар с делима славних музичара и да умеју разликовати бар најглавније музичке облике као н. пр. песму, сонату и симфонију.
Можда ће неко приметити, да је све то немогуће постићи; та доста је кад ученик, који је Гимназију учио зна како се која нота зове, шта су паузе, шта су знаци за повишавање и унижавање и т. д. Наш ће одговор бити, да је само познавање нотних знакова без њихове практичне примене узалудно трошење времена, као што би било познавање писмена без практичне примене на читање и писање. Истина је, да је недељно један час певања у школи мало, али и томе се може доскочити тиме, кад би се томе часу додао још један час недељно (у сваком разреду) може бити од користи ако се тај час у школи добро употреби и ако се ученик упути да код своје куће п сам ради.
Пре него што проговоримо о методама, за које мислимо да су значајне по напредак музике, хоћемо још једном укратко да наведемо недостатке данашњег учења:
а) Наше школске власти не располажу на музичком пољу довољном стручном спремом, непознат им је начин, како се може најбрже доћи до повољног успеха;
6) учитељи не располажу довољном музичком спремом, да би умели певање добро предавати: |
в) за музику потпуно неспособни ученици сметају напретку бољих ученика;
г) употребљене методе нису савремене, наставни су планови рђави. -
Покушаћемо да наведемо средства, којима мислимо да можемо ове недостатке уклонити.
А. Школске власти морају тражити савета и упутства од стручпих музичара, који су темељно упознати са питањима му-