Učitelj

738 УЧИТЕЉ

озбиљна и напорна рада и доста и воље од стране наставникове. Треба ли децу научити да правилно своје мисли исписују, онда је потребније најпре их научити да своје мисли исказују правилно. Не казују ли их правилно, неће их правилно ни написати. Говор дакле и овде игра велику улогу. Природно да ће то бити трезвен говор, израз јасних престава, појмова и расудака. У том случају писм. састави ће служити као јака подлога да се говор све више усаврши на корист правилног исказивања мисли. Није без основа она повика на школу: „свршио осн. школу, а не уме писмо да напише!“ Томе треба тражити дубљег узрока у неговању мишљења и исказивању мисли у школи. Сваки ђак који је врло мало показао да може своје мисли исказати правилно, моћи ће се одвојити и у писменом изражају од својих другова, код којих није то неговано.

Обрађивање извесног чланка који се има писмено исказати, захтева дубље познавање саме ствари, као и познавање дух. моћи детиње. Познају ли деца довољно догађај, који имају да опишу могу ли га правилно исказати, сумње нема да ће изнајпре, под контролом наставниковом, то моћи и написати, испочетка грубље, да доцније, у колико допуњују свој усмени изражај, покажу напредак и у писменим саставима. Писм. исказивање треба изводити постепено. Распоред домаћих задатака, поправке истих греба. изводити пажљиво. Задатке које учитељ не може, нема времена. да исправи, боље је не задавати. Извођење писм. вежбања зна сваки наставник. И она сва служе оном главном циљу: правилном исказивању мисли. ; |

Држим да сам изнео доста ствари за расветлење истакнутог питања. Негде сам, истина, био и сувише кратак, јер је било им врло потребно, пошто би ме доказпвања одвела далеко у ошнирност, којој нема довољно места. Желим да овај мој чланак ма у најмањој мери користи учитељима, изазове Их да о тој ствари и више размисле и на на њој што више и боље ураде.