Učitelj

ПРОСВЕТА У СРПСТВУ И СЛОВЕНСТВУ 139

Даља критика рада министарства узела је оштрији карактер. Депутат Миљуков, уставивши се на средњој школи, рекао је, да је с доласком г. Шварца на управу министарством настала ликвидација свега онога, што је било достигнуто друштвом после 1905 године, и средња школа је опет ступила на пут прогањања. Гр. Уваров рекао је, да се делателност новога министра показала само у уништавању родитељских комитета, повраћању иста и изгањању ванредних ученица, — „све су ово само минуси, а на плус нема се шта министру записати“. Депутат Воронков, на супрот извештају буџетског одбора, констатовао је, да министарство није ни поклањало пажње жељама Государ. Думе, и никаквих законских прејеката, који би се тицали целокупног уређења народног образовања, нови министар Думи није поднео. Ред говорника указивао је на то, да, благодарећи бригама министарства народне просвете, становништво покрајина све више тоне у незнању. Г. Бобрински окривљавао је средњу школу у том, што она никаквих знања не даје, а депутат Бјелоусов назвао је његову (руску) школу „одељењима за поправку малолетних апсеника“.

Дебата се завршила изјавом друга министра народне просвете г. Георгијевског о том, да је и само министарство незадовољно уређењем средње школе и у скоро ће публиковати већ израђен пројект за њену реформу, при чему ће примити на знање све примедбе, које му буду учињене после тога, при изношењу пројекта на решење Государ. Думи.

На 98. заседању Государ. Думе, 21. априла, завршила се дебата око буџета министарства народне просвете. Тог дана дебата. се водила само око уређења народне просвете у Северо-Западном крају и прибалтиским губернијама.

Предложене су биле две формуле прелаза на дневни ред: једна буџетског одбора, друга заједничка од четири опозиционе фракције: муслиманске, к.—д,, прогресиста и радничке групе, која је указивала на то, да ниједна од неодложних задаћа преуређења. наше школе није се за време управе садашњег министра приближила задовољавајућем разрешењу, и која је стављала сву одговорност за неизбежне последице школске политике, која се сада практикује, на њене управљаче. Била је примљена резолуција буџетског одбора с додатком депутата Володимерова о „развијању патриотизма у школи и свести о важности руске государствености“, и ес додатком фракције 17. окт. (депутат фон-Анреп) о „васпитању омладине у духу религиозности и преданости цару

405