Učitelj
КЊИЖЕВНЕ БЕЛЕШКЕ 201
маца и др. није тако, и њихова деца уче писменост више годипа писменост више година док науче правилно и лепо читати и писати. Њима је нужна и нарочита припрема. Ми можемо одмах почети читање па доције писање. Рећи ће ко — назадак. Ипак ја верујем да је корисније и лакше читање учити на шгампаном него на писавом штиву. Јовић је био увео словарицу и лепезу, цртање слова штампаних и састављање нормалних речи да би усавршио „метод“. Међутим строго правилан изговор гласова, без примеса самогласничких једини је и природни метод. па макар и са штице слова учили. Ја знам једну учитељицу која је постигла одлично читање на штампаном штиву а писање је било сасвим одлично.
Да ли је поступна „мешовита метода“ — Код ње се врши истовремено анализа, синтеза, разликовање гласа и слова, упоређивање, памћење писаног и штампаног слова, писање посебно и везивање са другим словима, читање писаног и штампаног и шчитавање. Да ли то може дете савладати %
Да ли је „писана метода“ лакша — при овом поступку мука је што деца не владају добро писаћим прибором те се дуже“ ваља припремати, као и при „мешовитој методи“, те пролази време кад се може читање обрађивати. За писање ваља прибор спремити, па, анализирати, сетити се слике, написати, везати, читати. Док дете пише говори глас по глас и сриче, а ту лежи главна мана овога поступка, чега код штампаног мање има, а овде се не може тражити ни брзо анализирање ни писање да би се избегло срицање.
Да ли је „штампана метода“ боља — Штампана су слова простија од писаних; усправна, су; стоје ближе међу собом те су оку једноставнија слика; растојање и проред увек су једнаки, стални ; немају помоћних линија. И стара су слова писапа личила на штампана — црте“и резе, удешена за читање. да Турака многи духовници умели су само читати, па и данас у народу тога има: — доказ: да је лакше читати него писати. Као што се читају слике у реду брзо и лако, тако се и деца вежбају брзо у реч шчитати неколико слова, а брзо се могу читати у почетку само штампана, простија, слова. И сама радња читање лакша је, јер раде очи и говорни органи, а код писања раде још и руке, и рад је сложнији. Код писања врши се анализа усмена и синтеза писмена, при читању само синтеза. Према овоме мени се чини да је лакше учити читање на штампапом него на
УЧИТЕЉ