Učitelj

206 УЧИТЕЉ Те опште чињенице образују сада чптаву хрпу диференцијалниг појава. Разлике, што се налазе између деце једнака доба и једног те истог разреда каткада су врло екстремне. Некоје од тих диференцирања (разилажења) могу се довести у везу са некојим биолошким или социјолошким условима; овде нарочито = долазе у обзир сполне разлике између нижих и виших школа 5 вароши и села. Па да то мало изближе погледимо, | __ Сполови. Један од најсигурнијих резултата овог испитивања. јесте то, да су девојчице скоро увек инфериорне кад се сравне са дечацима истих година и истог разреда. Ево једног од многих примера. Ако сравнимо излагање човека по памћењу у основним школама, које. имају оделења за дечаке и девојчице, то ћемо _ добити ове процентуале вредности ђака у појединим степенима, развића (у Минхену разреди се броје од доле-горе, 1 је најнижи _ разред): - |

= 4 |5 Е 5 Е = - В 5 8 |ева Б | о. = Ф 2 5 6 О Е ве : -Е = о „зоне = 35 Е 5 = нН за ве =. Ф Би 5Е 8 Бе ЕН а Мечани ~ ~ ~ | 907 109 – с а [0 о Разред П | Девојчице . . | 98% 2 — = о Дечаци . . . | 485, | 469 | -6% Уапред “ | Девојчице . . | 79. | 19% 2010 = а Мечани ~ ПО | Бао | ава бавреј ми | енојчице а | Вар | 88 а

Ти бројни односи понављају сеу најразличитијим сижејима | са изузетком цвећа и орнамената. ; | |

Сексуалне диференције, сполне разлике показују ови експерименти изгледају ми да су за то од великог психолошког значаја, јер се оне не могу свести на спољашње утицаје. Обично објашњење сполвих разилажења: да су се она образовала стољетним различитим поступком са споловима — овде отпада; јер слободна цртачка способност до данас уопште није била ошшта и систематска пзвежбана радња са диференцијалним обрађивањем сполова. Према томе овде се посве јасно огледа примарна разлика у способности; то се оснива, као што с правом истиче д-р Кершенштајнер, на томе, да девојчице не заостају самој