Učitelj

250 У о ит ЈЕ

да је и овај један пример довољан да илуструје вредност ондашњих врло добрих и одличних оцена. Ондашње оцене дакле нису биле оцене успеха, но опене „прилика у којима се школа налазила“, а како се, овако радећи те „прилике“ још за дуго неће променити, онда је најбоље и не трошити новац на преглед тих школа, но умолити г. Зарију, да сваком тамошњем учитељу на. концу године запише у кондуиту одличну оцену! Но овде је вредно позабавити се тим новим педагошким изразом, који је стекао права грађанства у Ист. Србији и који се тако значајним | гласом и важним изразом лица изговара.

дбиља, од интереса је знати, шта под тим изразом „прилика“ подразумевају гг. надзорници, учитељи, други чиновници. у тим крајевима, па ако хоћете и у целој Србији.

Где год станете, где год седнете, као кеба иза паса, потржу се те загонетне „прилике“. -— „Молим вас, треба да водите рачуна и о овд. „приликама!“ — „Ви не водите рачуна о овд. приликама !“ — Добро што је и овакав успех под овд. пирили- | кама!“ — „Не може се више урадити у оваквим приликама! — — Ако се тим „приликама“ хоће да каже, да је теже радити. са овом децом, чији матерњи језик није српски, онда је то тако. јасна и позната ствар, да је бесмислено нарочито је помињати, али зар зато, што је тешко радити не шреба шражшим мншензивна рада 2! Мли зар зато, што је ту теже радити и неуспел оцењивалиц одличним оценама 2! Хоће ли се пак тим „приликама“ да каже, да се за оцену успеха у овим школама мора да има друго мерило, различито од онога, којим оцењујемо успех у. Гружи и Качеру, онда је и то нешто тако очигледно и по себи. разумљиво, да је смешно истицати га. Па да није тога мерила. ученици там. школа не би могли никада добити ни добру оцену. из српског језика! — Ако се под тим „приликама“ подразумева. некакав нарочиши рад учитеља на националном пољу ван школе, _ онда су те „прилике“ једна велика излипаљошина, јер тај нароили рад не постоји. Он не постоји у школи, где би требао да. "постоје, а још мање ван школе са људима, који не разумеју учитеља кад говори. Ну он не постоји и из другог разлога, и тај | је, шлио пема поаребе да постоји. Сем неколико усијаних глава. "и пропалица, који траже „леба без мотике“, сав се тамошњи живаљ одлично осећа и не би ни по цену живота пристао да овај слободни, независни, господарски живот замени животом вечи-