Učitelj
214. Ми ти Љ
браћи, сестрама, млађима и странима; и како према суседима и милопролазећим #
Да кажем и о овоме своје мишљење у најкраћим цртама.
Ученици-це ће од школе ићи кућама у реду, све два и два, не застајкујући нигде. Ако су ученици-це из разних улица или крајева, онда ће се још у учионици поделити у групе, па ће опет у реду ићи кућама. Да би ученици-це ишли у реду и миру, разредни наставници-це поставиће за сваку улицу или крај по једног спољног редара, који ће пазити, да сваки ученик-ца иде право кући и да је у реду и миран, па да после, кад у школу дође, реферише своме наставнику-ци о свему. Ако буде који ученик-ца путем кварио ред и стварао ларму, која не пристоји ученицима-цама, најбоље га казнити тиме, што ће га дотични наставник-ца пустити пола часа доцније кући, него остале ученике-це, па ће други пут пазити, да путем иде како треба, јер му је непријатно, да остаје и после сам да иде кући. — Овако, како ученици-це одлазе од школе кућама, исто ће, по могућству, долазити и од кућа у школу.
Кад ученик-ца полазе од кућа у школу навићи га, да се поздрави с родитељима, браћом и сестрама; а тако исто и кад од школе кући долази.
Док је ученик-ца код куће упућивати га: да родитеље и све старије слуша, лепо се према њима понаша. С браћом и сестрама, да се слаже и у љубави живи. За то ученицима-цама ваља износити у згодним причама примере добре и послушне деце, а стварати одвратност према непослушној и неваљалој деци.
Навикавати ученике-це, да према слугама и слушкињама и у опште према млађима буду учтива и да се на њих не издиру, не грде их и не туку. Саветовати их, да с млађима поступају лепо, као и с члановима породице, јер им они раде и све чине, да што угодније живе. И да млађима врло тешко пада, кад их још деца њихових господара грде и туку, јер како би било њима тешко и жао, да су на њиховом месту, тако је исто и њима. Чак и њихови родитељи, који млађе плаћају и хране, тако не треба, да поступају с млађима, јер су и они позвани, да млађе саветом и леџим речима још окураже, — те да својим незавидним положајем буду што задовољнији. Кад су према млађима и ученици-це што љубазнији и справедљивији у толико ће им млађи бити послушнији и оданији; а у противном, опи ће их слушати, за то што морају, а у својој души ће их мрзити и желети им свако зло.