Učitelj
Во пне По 918
Фрпско ЛПедагошко Друштво. — Мило нам је што можемо саопштити нашим читаоцима да се у круговима наших истакнутијих педагошких радника појавила мисао о установи Српског Педагошког Друштва које би имало задатак да негује стручну педагошку књижевност, шири педагошко образовање и штити интересе школе и просвете у опште. Образовањем овога друштва, које ће поред осталога, имати да рашчишћава са многим заблудама које се под видом педа гогике данас појављају стаће се на пут многој шарлатанерија и неће се пу штати да сваки говори у име педагогике: и ко је позван и непозван.
Опширније обавештење донећемо у наредном броју.
РАЗНИ ЗАПИСИ
Какав треба да буде школски надзорник% — Школски надзорник треба да буде као орао, који се поносно уздиже нада све оно што је ниско, али опет да, не буде као орао, који даје да слабији.осећају његове канџе. Школски надзорник нека буде као пчела, која тражи и скупља мед, тј. добро, свакад где га нађе, али нека и не буде као пчела, која зујећи лети од цвега до цвета. Школеки надзорник нека буде као месец, који светли онима, који тумарају по тами, али опет нека и не буде као месец, који се непрестано мења. Школски надзорник нека буде као камен темељац који не може да издржи терете. Школнадзорник нека буде као стручан часопис, који се заузима за школу и учитељство, али нека не буде као часопис који се мора подвргавати трајном пратиску при штампању. Школски надзорник нека буде и као бура на мору која. потреса и најчвршће стене, али и нека не буде као морска бура, која се непрестано пени и тутњи. Остеукљ став.
+
Сјенкијевић о учитељима. — Галички учитељи издали су пре кратког времена срећке у корист подизања Учитељског санаториума. Обраћајући сеи Сјенкијевићу чувеном пољском романсијеру добили су од њега, уз прилог који је послао за ову цељ, и ово писмо: „На вашу жељу да дигнем свој глас у корист вашега санаториума и да подстакнем јавност, да, увећа закладу за ту цељ, шаљем вам одговор. Учитељи имају у рукама младо покољење народно и према томе његову будућност. Јавни рад распада се у хиљаду делова али за учитеље може се рећи, да су изабралн најчаснији део. Ваш рад најважнији је и најосуднији за сву Пољску, којој ће будуће поколење бити здраво душевно и телесно, радимо просвећено и патриотски, па нас неће моћи надвладати ни паклене силе, а ту моћ дати јој можете у првом реду ви, ви додуше посредно, али пре него сви други, можете јој осигурати цивилизациони развој, економски смисао, политичко васпитање, поштовање и љубав, к свему, што диже нашу јавност. Али, да узмогнете испунити велики свој позив, мора да сте задовољни, осигурани, а да се не борите с глађу, морате бити здрави и јаки. А кад болест, надвлада вашу снагу, морате наћи потпоре и средстава, да повратите себи здравље. Ваше ву дужности велике, али и обавеза народа према вама јесте исто тако велика и једна од првих. Друштво, које би вас занемарило — занемарило би само себе и доказало би да му не достаје воље за живот. И за то не двојим, да ће ваши најпречи интереси стећи највећу потпору те верујем, да ни један који се осећа Пољаком и патриотом, неће стегнути руке да помогне вашем здравственом бољитку и да подупре племениту вашу закладу. То је једна обавеза народна а