Učitelj

ДИДАКТИЧКО-МЕТОДИЧКЕ НАПОМЕНЕ 339

који се у том крају погрешно говоре, и упозоравати ученике на правилно изговарање тих речи. У млађим разредима, нарочито велику пажњу обратити на вежбање у говору, а грешке ученичке исправљати у самом говору.

Правилним учитељевим говором, и исправљањем погрешака у говору ученичком — више се може постићи у погледу правилности говора, него изучавањем граматичких правила. Изучавање граматике. у основ, школи нека се своди искључиво на практичка вежбања у говору.

Иитање. Шчитавање, као увод — темељ — правилном читању, у већини школа неправилно се изводи. Томе има више узрока:

1. Већина наставника прелазе на упознавање писмена и вежбање у шчитавању тек онда, кад се ђаци обуче да умеју сваку реч поделити на гласове. А како је делење речи на гласове посве апстрахтно и тешко, то за савлађивање овога потребује око 8 месеца. На тај начин шчитавање почне тек у децембру месецу, и наставници, да не би заостали, убрзају шчитавање, услед чега не обрате довољно пажње на погрешке његове — и шчитавање не иде правилно.

С тога делење речи на гласове треба вршити упоредо са упознавањем писмена и са шчитавањем, и то наравно онда, кад деца добију појам о ствари и слици, речи и реченици, слогу и гласу.

Кад деца добију појам о правом гласу, прелази се одмах на писање и читање тога гласа (в. упуство за буквар од М. Косановића). |

Кад се упознају са два гласа, онда се речи, састављене из тих гласова деле на гласове; затим се одмах прелази на писање и шчитавање речи, састављених из тих гласова. Тако, ако су се деца упознала са гласовима: с и о, узима се реч со па се отегне с....0. Деца се питају: Шта сте прво чули» (с) А после“ (0) —

Колико има гласова» — Који је првиг — Други» — Кад би писали „со“. Шта би прво написали“ — А послер — Хајде ти напиши „со“! — Прочитај ти што је он написао!

Ето, на овај начин треба вршити делење речи на гласове заједно са писањем и шчитавањем. Није ли ово занимљивије и очигледније и не постиже ли се овим више него да прво вршимо само делење речи на гласовер

Овде је и само делење речи на гласове донекле очигледно, јер дете види на табли две шаре (2 слова) па му је лакше и пој-

295

»