Učitelj

ДИДАКТИЧКО-МЕТОДИЧКЕ НАПОМЕНЕ 349

арапских, као и на хигијенску и еететичку страну писања. Грешке у писању исправљати.

Обрада. Учитељ нагласи ђацима о чему ће писати, па их пропита о садржини и напише на табли или им да преглед одакле ће прегледати. За тим се обратити пажња како имају да пишу, (да пазе на дебљину црта, остојање и др.). Потом један ђак изађе на таблу и то напише па после пишу сви на хартији — пропису и то само једном, за тим (ако је у главном добро) се ради вежбања пише то исто, још неколико пута, и онда настаје поправка. Код брзог писања (у старијим разредима) учитељ после прописане садржине изговори прву реченицу и захтева од ђака да то понове, и да кажу колико у њој има речи и каквим ће се словима која реч написати. За тим учитељ изговара полако и јасно реч по реч а ђаци пишу. По том се прегледа и ако није добро онда се та реченица понова пише, а ако је добро, прелази се истим начином на остале реченице. После се вежбају да пишу целе реченице.

Рачун

И ако је успех из рачуна релативно добар, ипак се он разнолико изводи. Тако већина наставника поступно упознаје ученике са свима количинама — бројевима (у 1 раз. од 1—10 па од 10—20, у 1 од 20—100, у Ш од100—1000, у ТУ од 1000 па на више) те кад ученици добију јасне представе и појмове о свима тим бројевима, онда прелазе на бројне односе тј. на рад са тим бројевима, на рачунске радње, изводећи их оделито, прво сабирање, па одузимање, множење и делење. Неки опет врше једновремено упознавање бројева и њихових односа; они прелазе број по број не само у Гвом него и у ПО раз. и код сваког броја једновремено врше све четири рачунске радње. А један мали број наставника, врши прво упознавање бројева по десетичним групама, те кад ученици потпуно појме све бројеве у дотичној групи прелазе на њихов однос, вршећи наизменично по две супротне радње, сабирање и одузимање, па множење и делење.

Први је начин добар у толико, што се пре рачунских радњи . врши упознавање са свима бројевима, али му је махна што је изучавање бројних односа једнострано. Код другог начина и ако поимање бројних односа није једнострано, ипак је тежак, јер се у самом почетку врше сва четири вида рачунања (деци је много лакше израчунати колико је 40430 или 6004200 него 18--8, или