Učitelj

312 МИ ТУН

причању и исказивању мисли, 5. најпростији основи из цртања, читања и рачунања и 6. прва начела моралног васпитања. Права основна школа се дели на: 1. Нижи ступањ (Сош5 6јететапе) од 7—9 година; 2. Оредњи (Сош1в тоуеп) од 9—11 година; 3. Виши „ _ (Сошв зиребпепт) од 1—18 година. Овде долазе и допунски (накнадтпи или завршни разреди У великим градовима (Сошта сотрјетепбашез), где се учи књиговодство, ручни ради грађанска права и дужности. У разредима за. девојчице учи се шивење и кројење, кување, упуства за домаћин“. ство, дакле слични су продужним школама. Француски наставни планови битно се разликују од наши Пре свега се мора истаћи настава у моралу место религије, које нема ни код нас ви код Немаца. Ова је настава резултат световно обележја народних школа. Њен значај за У школу јасн се огледа у закључцима делегата „Лиге за наставу“ на конгресу у Амијену из 1904 године. Ту се вели: "1. Световни морал се оснива на разуму и има да служи ра: витку личне слободе и учвршћивању правичности у заједници. 9. Разумни метод састоји се у томе, да се не допусти да уђе у детињу савест ни једна представа, поука или веровање, што није најпре контролисано разумом. Овај метод искључује у свима школама сваки други метод. 3. Морал је производ човековог развитка, а његово методско усавршавање чини га све више науком. Он је искључиво светски и има чисто човечански циљ, да се уреде односи између појединаца и народа по законима разума и резултатима наука. Ваља тежити да је настава у моралу потпуно световна, да се одмах и трајно ослободи од сваке религиозне и догматичке пред“ расуде, и да школа нема никаквог учешћа у богослужењу ма којег култа... (С овом наставом у моралу, која у Немачкој не постоји ни у једној јавној народној школи и где је неће да прихвате ни власти | ни учитељи, слажу се тежње „Друштва за етичку културу,“ кој су пре 20 година постала у Америци, а одатле прешла у Немачку али овде нису нашла веће потпоре. Настава у моралу у Француској, каону Америци, није ни мало непријатељ религије, али она неће да буде конфесконалн и труди се да усади у дечја срца све што је истинито, добро лепо, а пре свега љубав наспрам ближњега.