Učitelj

328 МИ РЕЈ

„И ето та наука служи као руководна нит при одређивању значаја свих других знања.

„Науке имају безбројну количину предмета; и док се не зна, у чем се састоји задаћа и благо свих људи, немогућно је правити избор у тој бесконачној количини предмета, и стога, без тог знања сва остала знања и умет-

ности постају, као што су код нас збиља и постали, узалудна, па стога и шкодљива забава.“

Једино објашњење оног безумног живота, противног својој свести, којим живе људи нашег времена, налази се баш у том, што се млади нараштаји уче безбројним најзаплетенијим, тешким и непотребним предметима, а не уче се само ономе, што је једино потребно; ономе, у чем је смисао човечанског живота, чим треба тај живот да буде

руковођен, и шта су мислили о том питању и како су га решили најмудрији људи свих времена и целога света.

Можда ће неко рећи: „нема таког, већини људи заједничког, религиозног учења и учења морала“. Но то није истина, — прво, стога, што су така свему човечанству заједничка учења од увек била, па постоје и сад, и не могу не бити, стога што су животне прилике свих људи, у сва времена и свугде, једне и исте, — друго, стога, што су у сва времена посред милијуна људи увек

најмудрији између њих одговарали људима на она главна животна питања, која стоје пред човечанством.

Ако се неким људима нашег времена чини, да таквих учења није било и да их нема, то се дешава само отуд, што ти људи као суштину религиозног учења сматрају она помрачавања и искретања, којима су у свима религиозним учењима сакривене религиозне и моралне истине. Треба само да се људи ставе у озбиљан положај према питањима живота, па ће им се открити једна и иста —

и религиозна и морална истина у свим учењима, од Кришне, Буде, Конфуција до Христа, Мухамеда и најновијих религиозних мислилаца.