Učitelj

680 у љите

пун казан чорбе. Та је, дакле, помоћ мала а срества незнатна за толику необавештену а непросвећену масу народну.

Што се тиче оних главних чињеница пољопривредних: као што су: Пољопривредна Друштва, Ратарска Школа, ВинодељскаВоћарска, среске и окружне економије итд. ако са својим угледним добрима нису оно, што и фабричке и индустриске радње,

на чијим вратима увек пише: „Безпосленима забрањен улазак“,

или: „Без дозволе није дозвољено улазити“ итд. а оно за цело нису ни оне установе, које бу имале могућности, да непосредно и свакодневно утичу на рационалисање пољопривреде. Њихову велику важност нико не пориче, али су оне по свом месту и конституцији упућене на посреднички и виши циљ земљораднички, а

никако на непосредно и свакодневно упућивање народа у земљо--

раду. У њих је народ иначе гледао, као у неке лепе слике или фино израђене ствари неприступачне његовом анализовању и про: учавању. Оне само могу служити, као више централне тачке по-

љопривредне за углед и пример. А онај нужнији непосредни ути-. цај на усавршавању земљорада могу само вршити нарочити људи, који живе у народу, а то су учитељи. ИМ само зато, што је учи-

тељ згодан културни стожер у својој околини, од њега се увек више тражило, но што је он могао постизавати, а најмање се по-

мишљало, да му се одреди пристојна помоћ и потребна срества,

за то. Мислило се увек да ће народ постепено пољопривреду сам усавршити, али оно правило: сазреће време за о, по ће по вре-

мену само доћи, у оваквим случајевима не сме важити, јер чим. видимо, да сусед наш боље ради и напредује ми не смемо чекати, на време, већ морамо удвостручити енергију и скратити време постигнућа, како не бисмо временом постали економни робови.

нашега суседа.

У погледу поправљања пољопривреде у народу у вези са.

учитељевим утицајем на људе имала би се приказати два начина и то: 5 У

1) Учитеља и даље ангажовати за рационалну пољопривреду али тако: скратити му рад у школи, наоружати га јачим пољо.

привредним знањем, јер привремени месечни курсеви и учење

пољопривреде у учитељској школи за годину или две са најмањим. бројем часова мало је за човека засебне просветне струке особито. за пространу пољопривредну науку; боље га наградити и снабдети. га потпуно са потребним срествима и законом му уздићи у народу аукторитет. Ну овде би се и нехотице могло наметнути једном.

паче ва ба сан