Učitelj

648 УЧИТЕЉ

са оним, што има практичну вредност, а карактеристично је у извесном крају као: где су чувена говеда, овце, жито, виногради, које су главније пијаце, пристаништа, фабрике и т. д. Да знају где им је најбоље да нешто купе, а где да продају.

и.) Ради бољег разумевања појединих предела или географских објеката, треба износити и разне слике и читати разне путописе.

Закључак. Изучавати околину и вршити посматрање географских објеката у вези са пластичким представљањем и цртањем. Упутити ученике да се умеју оријентисати и читати карте. Највећу пажњу обратити изучавању земљишта. Обратити пажњу на изучавању народних особина и на практичну страну. Ток излагања градива да буде искључиво синтетички а сама предавања не вршити увек на један начин. Износити ученицима разне географске слике и читати разне путописе.

Обрада. Истакне се циљ, ученици се пропитају о оном што им је познато а потребно за разумевање новог градива, питају се да сами кажу што знају о оном о чему ће им се предавати. Саопштава се ново градиво, служећи се разним средствима, рељефима, цртањем, картом идр. У почетку служити се више цртањем и то пред ученицима. Врши се понављање по одељцима и у целини. Ако се предавало у виду путовања, онда се понављање у целини може вршити и на други начин. Н. пр. пропитати прво име и границу, па величину и облик, земљиште и т. д. Настаје поређење, пореде се планине (по висини, облику, нагибу и шумовитости), реке (по дужини, дубини, току, притокама), места (по величини, индустрији); поједини крајеви (по величини, земљишту, занимању, насељености, путови, људским особинама) ит. д. Из поређења земљописно градиво се систематише: а) на поједине представе н. пр. (Београд је највећи град у у Србији; округ ужички је најбрдовитији од свих округа у Србији). 6.) у појмове од опште вредности н. пр. Од земљишта зависи ток река, насељенвст, занимање, путеви др. или у равницама се људи занимају земљорадњом а у брдима сточарством и т. д. Ученици примењују добивено знање н. пр. да нацртају неки предео, да обраде положај свога места, према изучаваном пределу, да идеално путују из · свог места у неко друго и т. д.

Основи Природних Наука.

Задатак је Природних Наука да се ученици упознају са животом у природи. Да би се овај задатак постигао потребно је: