Učitelj

ПОСЕБНА ПЕДАГОГИКА : 651

Да добивени појам примени на нову јединку н. пр. да то утврђеном обрасцу опише неко ново слично природно тело. Објашњавање слика, разрешавање загонетки, читање чланака о природним предметима и др. (Рг. Д. Рајичић).

Цртање.

Задатак је наставе цртања да се ученици оспособе да умеју посматрати и разумети природне и уметничке предмете, и да се вежбају да то што су видели или замислили умеју и руком представити — нацртати, како би се код ученика на тај начин развијала естетичка очећања. Тога ради, а да би се избегле извесне махне и недостаци потребно је:

1.) Да се не врши механичко прецртавање са готових прегледа или са табле, него да се прво посматра предмет, па га онда. прецртавати.

2.) Да са за цртање узима градиво из свих наставним предмета — водећи при том обзира о начелу поступности. Тако кад. се говори о иловачи цртати лонац, кад се говори о органима за варење цртати желудац, када о старом оружју онда цртати спрему, мач, када о Немањи онда цртати Рашку и т. д.

3.) Да се често црта; не мора се цртати само на часовима за цртање и на цртанкама, него цртати скоро увек, нека се сваки: час завршује са цртањем или писањем. Цртати на хартији, табли. цртанкама и таблицама.

4) Да се не црта брзо и помоћу лењира, него с пажњом полако и слободном руком.

5.) При цртању не притезати плајвазом, него цртати овлаш како би потези били меки.

6.) Да се цртање врши под надзором.

1.) Да се упућују ученици да сами грешке исправљају.

8.) Да цртежи буду чисти и да се сви чувају како би се видео поступни напредак у овом предмету.

9.) Да се правилно држи рука и тело; главу и горњи труп усправити, груди да се не наслањају, лактове приближити телу, руке наслонити на клупу до близу лактова, левом руком притиснути хартију, а десном цртати држећи писаљку нагнуту у правцу према десном рамену. Писаљку држати са три прста а на остала два прста да се наслања шака, хартију држати право пред собом.

Закључак. Прво посматрати предмет па га онда цртати. Цр-