Učitelj

658 У чи те ј-

ИЗ ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ

Васа Ћ. Симић, учит. једно предавање из Геометријских облика

Појам о површини,

(Ва ТУ разред осн. школе).

1. Шта је површина.

Изиђи Милораде, пред таблу! — Повуци руком по страни на којој пишемо! — Хајде ти Никола, повуци кредом једну црту на табли! Изиђи Војиславе, па на овој хартији повуци једну црту писаљком! — Хајде и ти Браниславе, повуци једну црту, пером, по овој хартији! — Идите сада на своја места! — |

Шта је урадио М,..2 — Кажи ти! Шта је урадио Н...2 Шта В...2 — А шта Б..» Кажи ти! —

Пазите! — од чега је ова црта била» — ти! — Од креде! Од чега су ове црне — ти! — Од писаљке и мастила! —

Је ли креда ушла колико у таблуг — ти! — Није — А писаљка и мастило» — ти! — Нису! — А где је се задржала ова белина кредина> — ти! — Она је на површини таблиној! — Је ли црнило писаљкино ушло у хартијуг — ти! — Није! — Где је оно2 — на површини хартије! — А мастило — ти! И оно је на површини хартије! — А кад би пролило кроз хартијуг — ти: Не ваља хартија! — Је су ли Милорадови прсти ушли у дрво кад је вукао по табли; — ти! — Нису, вукао их је по површини!

Кад по патосу ходемо, упадају ли нам ноге у њега» — ти — Не упадају; стојимо по површини! — Тоне ли листић хартије, кад га бацимо у водуг — ти! Не тоне; плива по површини!

Изађи ти, па нам покажи још једну површину таблину! —

Још једну! — ти! — Колико их има» — ти! — Има их шест! Је су ли једнакег — ти! — Које су једнакер

Покажи нам, ти, једну површину ове ствари (коцке)јг — Још коју! — Колико их има2г — ти! — Има их шест! — Колике су међу собом» — ти! — једнаке! — (Тражити у свима случајевима потпун одговор у реченицама). —

Покажи, Милане, једну површину ове књиге!- — А ти Јо-

ване, површину клупе на којој седиш! —