Učitelj
Из ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ 659
П. Одређивање меса површинама.
Узети у руку кутију у којој стоје тегови за тежину; поста-
вити је, да је сви ђаци добро виде. — Пазите! —
Има ли ове кутије и изван ове површине 2 — ти! — Изван те површине нема даље кутије! — Има ли кутије и даље испред ове површине (показивати руком)г — ти! — Нема! Питати овако
и за остале.
Покажи ти Живко површину табле која је к нама окренута! — Која је према њојг — ти! — Покажи нам површину леву! ти! — А које је десна, горња, доња» — ти! — ти!
Има ли табле још изван ове површине (показивати руком)г — ти! — Нема! А испред овег — А иза овер — ти! — Нема! — Ако је потребно, може се водити овакав разгово са још којим телом, н. пр. дебљом књигом и т. д.
Шта су: табла, кутија, књигар —- ти! — Табла кутија и књига јесу ствари! — Шта су још“ — ти! — Табла кутија и књига су и тела! — А где се виде површинег — ти! Виде се на телима! — још боље ти! — Око тела! —
11. Дефиниција.
Промислите! — Може ли бити тела без површинер — ти! — Не може бити тела без површине! — Тако је; добро си промислио! А можемо ли одвојити површину од телар — ти! Не можемо! — И ти си лепо казао! —
Има ли. сан какве површинер — ти! · Нема! —- А снагар — А слога — ти! — ти! — Нема! јер сан, снага, слога, нису
тела! —
Како мало час рекосмо, где се налазе површине2 — ти! Површине се налазе око тела!
Хајде сада смислите па да ми кажете: шта су то површине» —- Је си ли ти смислио» — Хајде да чујемо! — Ако учечици не узмогну, онда им треба казати:
Површине су границе тела !
Шта су површине 2 ти! ти! ти! —
11" Положај површина.
Како стоји површина деснога школскога зидар — ти! — Усправно! — А левогар — ти! — Усправно! — Како стоји површина патоса у овој нашој учионици2г — ти! — Стоји водоравно!
— А како стоји површина таблина што је к нама окренутар ти! 445