Učitelj

662 УЧИТЕЉ

у том правцу. Ну пре тога нека нам је допуштено да поређамо добре стране писмених вежбања помоћу слика. Ево их:

1.) Опште познати је факт, да деца јако воле слике, стога су исте и узете за полазну тачку при писменим вежбањима, јер ће те слике бити не само занимљиве, но и корисне. Дете треба да посматра оне ствари о којима ће да говори или да пише.

2.) Употреба слика при писању чини наставу лаком и приступачном духовном развитку ученичком. |

3.) Слике и идеје на њима представљене јесу средство које ученика чини опрезним и одвраћа га да пише глупости и да се удаљава од главне теме.

4.) Тема за писмена вежбања помоћу слика има велики избор,

јер се из многих области може црпети грађа која је илустрована или се може нацртати.

5.) При писменом вежбању помоћу слика сви ученици суде-

лују активно у раду, јер слике репродукују у њима веома разно- _

врсних представа. Овде се не може захтевати од ученика да сви

пишу једно исто о датој теми, али је важно да констатујемо, да —

ће сви написати по нешто о догађају представљеном на слици.

6. Оваквим писменим вежбањима помоћу слика богати се ризница дечјих представа, јер дете има доста представа површних које прете да ишчезну из његове памети ако му не бисмо дали могућности да их пером понови. Није довољно да децу само голим речима учимо да развијају мишљење, него их треба извежбати да своја знања могу и употребити у писменим саставима, ако смо ради да добивено знање остане њихова духовна својина.

7.) Кад учимо ученике да састављају писмена вежбања помоћу слика, ми у исто време бирамо такво сиже (предмет, садржај) које ће потпомоћи њихово васпитање, јер илустроване приче садрже по неку моралну идеју које су приступачне дечјем духовном схватању.

8.) Сижеи не треба да су дуги ни кратки, а треба да су поређани од лакшега — тежем. При обради сижеа поступа се тако, као што мајка поступа са дететом кад га учи ходању, испрва га придржава обема рукама, па га онда оставља да само хода, али је сваког тренутка готова да га прихвати. Чим се заниха на неку страну, и, најпосле оставља да дете само хода без ичије помоћи.

9.) Писмено вежбање помоћу слика јесте средство за понав- љање наставе и за морално васпитање.

10.) Писмена вежбања помоћу слика су разноврсна, јер нам

дају доста и разноврсне грађе за та вежбања. (Наставиће се).