Učitelj
КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 665
давању, у заглављу предавања, морали смо увек написати: циљ предавања, начин предавања и средства, па тек онда дође излагање самог предавања, почињући од прошлог предавања, на послетку дође сазнање о чему су сад учили, систематисање и концентрација наставе.
Мислим да се г. Бакић, и сад држи овог гледишта, и да се ово одређивање циља унапред тиче наставника (за себе).
Разлика између казивања и неказивања ђацима циља одмах у почетку предавања у овоме је: У првом случају ђаци су у приправности и напрегнутој пажњи, док не чују о чему ће се говорити. Чим то сазнају они чисто дахну душом, промешкоље се и раскомоте — сазнали су о чему ће се говорити, и сад више нема за њих толико интереса.
У другом случају, кад се ђацима циљ не показује у почетку предавања, ђаци неосетно и неприметно, на крају предавања, виде шта су сад научили. Целог предавања они не знају на шта ће изаћи овај разговор. То их гони да непрестано прате говор; и то их држи у непрекидној пажљивости и приправности целог предавања. Ово бапг најбоље одговара и „развојном методу“.
Сем тога, у сваком предмету и код сваког предавања и не могуће је казати о чему ће се предавати, на пр. у рачуну. — Ово може бити згодан предмет за дискусију на учитељским зборовима.
Још више је чудновато и смешно оно Тропитивање циља предавања !.. И то треба да се научи. !
11. Испитивање џи оцењивање. Овај одељак има ове делове: Пропитивање, испитивање, оцењивање (рада, на владања), После овога долазе 100 напомена о испитима и владању, за допуну, потврду и објашњење ових наведених делова.
На први поглед могло би се рећи: Шта има ту толико да се пише о испитивању и оцењивању 2! Али кад човек ово прочита, види много и много обзира у томе, које само довољно спреман, потпуно пажљив и практичан наставник може да уочи.
Значајно је ово мишљење пишчево: „Оцењивање учења појединих лекција нема вредности. Ту треба пропитивати, а не испитивати. Неправично је, кад се неки ученици испитују само из онога, што је једнога часа предавано, и кад се остави, да та оцена важи за цео месец, или за двомесечје, или тромесечје; док се други ђаци испитују из већег одсека“. (Стр. 38). -
То значи: Поједине лекције треба пропитивати, а испити-