Učitelj

БЕЛЕШКЕ 693

трећи слободоумни и др. и између себе су нетрпељиви. На последњој учитељ. скупштини чуле су се са свију страна жеље да се овом расулу учини краји створи једна учитељ. организација без обзира на политичка убеђења. Кр.

КОВЧЕЖИЋ.

== ИЗ СТРАНИХ ЛИСТОВА —

Васпитање ненормалне деце у Швајцарској. — Васпитање деце слабога ума учинило је у Швајцарској напредак за последњих година. Први швајцарски завод за ненормалну децу је из 1849., у Голдбаху, код Киснахта (Цирих). До 1872. основано их је 6; од 1872. до 1883. је застој; од 1883. до 1886. отворено је 8 нових завода. — У 1897. начињена је у целој Швајцарској прва статистика ненормалне и морално напуштене деце. Ресултати ове статистике су показали, да је потребно живо заузети се за ову заосталу децу, тако да је за последњих дванаест година отворено 16 завода. У Швајцарској тако има сада 30 азила за ненормалну децу са 1366 питомаца. Сви ови заводи основани су приватном иницијативом и она их издржава, сем два, од којих један припада луцернској управи, а за други је бернска управа дала 80% за трошкове око подизања.

Умно заостала деца на најмањем ступњу могу се учити у специјалним разредима. У марту 1909. ових је разреда било 80 са 1708 питомаца а 26 наставника и наставница.

Конференција, која се специјално бавила о методама наставе, претресала је извештај о закључцима, који се могу извести из ресултата добивених у васпитању слабоумне деце. Она је утврдила ово: 1. Покварена деца треба да се удале из специјалних школа. — 2. Ручни рад а нарочито обрађивање вртова пристају за ра:вијање ненормалних. — 3. Важно је да ова деца буду дата у специјалну школу од почетка времена за школовање и да по изласку из школе или из азила води о њима бригу један одбор.

(Кетие а фебр. 1910., стр. 184). М. П.

Ос: зна настава у Европи. — Један шведски научник објавио је занимљиву студију о стању основне наставе у Европи. По његову рачуну има око милион наставника и наставница а преко. 50 милиона ученика и ученица у 465.000 школа. Било би дакле про-