Učitelj
ПРОЈЕКЦИОНИ АПАРАТ 143
може, пак, сконцентрисати на једну тачку или страну. Светлост од петролеума није за препоруку, јер ако се с њим добро не рукује, пуши се.
Напротив, имамо одличну светлост у ацетилен- = гасу, који може школу потпуно задовољити. Он даје лепе, јасне слике у величини од 3 метра. Трошкови око набавке ацетилен-пројекционог апарата врло су сношљиви. Што се тиче опасности, при садашњој, усавршеној конструкцији гасног „ентвиклера,“ не може бити говора.
Пријатније су, наравно, околности тамо, где је електрична «струја, што је случај у варошким школама. Ту се без поговора препоручује електрична светлост као извор за светлост пројекционог апарата и то „Мегез!-пројекциона лампа, која је најбоља за школе. Ова је лампа највише распрострањена због своје одличне «светлости, просте употребе и јефтине цене. Јачина светлости износи код 110 волти можда 500 свећа, а код 220 волти и двоструко. „Директним наставком на сваку спроводницу може она да прими исту или промењену струју.
Поред назначенога узрока, изгледа да је и важно питање, на које се спотиче увођење пројекционог апарата — о сликама. То је «с тога што фабриканти не упућују довољно учитеље. (Ове се светле слике морају показивати у серијама од 12 комада, колико је довољно за један час, пошто поједине слике остану дуже на зиду.
За наставу је најкориснији онај апарат, који је удешен за мирне као и за живе слике, које много више одговарају природи. Тако ће много већи утисак оставити, ако се ове слике Ме живе прикажу на пр. „Лов на рибе у отвореном мору“ и то: 1. „Стезање пароброда на отворено море;“ 2. „Бацање мреже ;“ 5 „Подизање исте помоћу 4 „Превлачење преко ____ 5. „Истраживање мреже;“ 6. „Избирање риба;“ 7. „Бацање малих риба у море;“ 8. „Доношење рибе на земљу;“ 9. „Поправљање мреже.“
За пројецирање физичких експеримената потребан је други апарат, саграђен за овај циљ, пошто се за пројекцију свих слика не може исти апарат употребити. Апарат ове врсте има између кондензорна и објектива један празан простор за уметање кивета, као и других, за извођење експеримената — потребних инструмената. Даље има у њему такозвана „оптичка греда“, једна направа за извођење паралелних зрачних свежњева.
Један број важних експеримената, не може се директно пројецарати, при чему се морају дотични инструменти само уметнути