Učitelj

142 У И ТЕ Љ

заменити усмено, јер се нешто мора и показати, да би и нестручњак могао разумети. Зато је од велике користи, кад би апарат донео у школу стручно образован човек, који би сам показао учитељу практичну употребу.

Други би разлог био тај, што се извођење светлих слика мора вршити у мраку, а у већини школа нема мрачних одаја.

Пошто се ово врши дању, то се мора дневна светлост искључити. Ово се може постићи намештањем густих завеса. Али је тешко наћи такву материју, која јне пропушта нимало све: тлости. Најпростије а и најјефтиније је направити рамове у вели: чини прозорских и ове превући честом, тамном материјом. Но у овом случају, кад би се ова материја у форми завеса употребила, промашала би светлост са стране. Да би се ово избегло, направе се од исте материје штрафте лево и десно и то тако, да се завеса може иза ових навијати и размотавати.

Пошто је уопште мрачан простор нелагодан и како је у школи "тешко одржавати ред у мраку, а потребно је понекад да ученици и прибележе штогод, јавила се потреба са обзиром на употребу ·пројекционог апарата, да се слике показују у виднијем простору.

Међу разним системима, који имају овај циљ, препоручује се овај као најважнији.

Јавља се питање о намештању извесног амрела при пројеци"рању на дневној светлости. Он мора бити тако намештен, да му на супротној страни не стоји прозор, који пропушта директну светлост. Осим тога, он не сме, као обично, стајати усправљен, већ мора бити обешен о таваницу, али мало одмакнут од зида; доњи му крај мора бити повучен назад и тако учвршћен, да иде укосо од зида на горе у углу од 30—40%. Са обе стране амрела намештене су густе завесе до пода, које издвајају светлост и тако је могућно пројецирати јасну слику у пркос дневној светлости. У овом случају и апарат мора стајати у косо и то тако, да уметнуте пројекционе слике буду паралелне са амрелом. | Ово просто и целисходно уређење допринело је то, да се пројециони апарат све више и више употребљава у настави.

Понајвише би сметало још то, што сиромашније школе не би могле имати прави апарат. До душе, има много јефтиних апарата, али ови не дају оно, што се од њих тражи, јер немају добар извор светлости. Стога се пре свега појавило питање, односно упо"требе пројекционог апарата, какав извор светлости треба да буде · "Светлост од шпиритуса има, до душе велику снагу, али се она не