Učitelj

ПОСЕБНА ПЕДАГОГИКА 155

стема испод јединице, већ у ствари предајемо само метарски систем — сматрајући то као једно исто.

„Ови путови воде у Рим!“ Само је питање који је, не само. најкраћи, него и најсигурнији. И сам сам годанама радио овако како поменух и постизао добар успех из Рачуна. За то не могу овде ни анатемисати тај начин рада. Ја мислим само говорити о оправданости овог распореда наставног градива по коме се десетни бројеви обрађују одвојено и шре метарског система. Због овога се морамо дотаћи у неколико и наставног програма за ЈУ раз. народних школа. Вели се да програм треба да пише педагог у друштву са стручњаком дотичног предмета. Ко с разумевањем прочита програм из Рачуна и Геометрије за ТУ р. видеће да њега није писао ни добар педагог ни математичар но, по евој прилици

човек, који је био само преводилац програма немачких осн. школа, . које трају 8 година.

да то је у ТУ р. и натрпано градиво, које омладина с муком савлађује и у нижој гимназији, а у основној школи и да не говоримо. Ни један добар зналац овог предмета, не би у ТУ р. оен. школе уносио израчунавање површине круга, запремину 6000 правилних тела итд.

Све су ово ствари, које ученици с великим трудом науче, али које за недељу дана по свршетку [У р. тако избледе; као да нигда пи учене нису. те

Програм, овакав какав је, приморава учитеља да после десетних бројева поново почне учење метарског система, почињући од метра па учећи мере за површину и запремину заједно са читањем и писањем бројева, мењањем јединица, рачунањем површина “ запремина итд. и

И ако дакле останемо присталице досадањег начина, да децу упознајемо са десетним разломцама на метарским мерама и да пишући метарске мере у исто време пишемо и десетне бројеве, ипак мере за површину и. запремину и рад са њима, можемоб почети тек пошто савладамо десетне бројеве. Оваки учитељ ТУ разреда ово ће лако појмити. А пошто су поменуте мере саставни део метарског система, то нам ово најјасније показује да је метарски систем круна десетних разломака, а не њихова основа,. како смо ми до сада радили. Да програм није обухватио и ове мере, још би се и могло разумети ово заједничко изучавање или идентификовање осталих метарских мера са десетним разломцима,.