Učitelj
154 УЧИТЕЉ
Мип, Станковић, учит. Нешто из Методике Ранунице
= ДЕСЕТНИ РАЗЛОМЦИ —
У свима француским уџбеницима за рачунску наставу, намењених народним школама, а тако исто и методикама, наћи ћете да се метарским систем изучава после десетних разломака. Они су темељ метарском систему и писању и рачунању са бројевима, којима се мере исказују. Овако је исто распоређено наставно градиво и у нашим садањим уџбеницима.
Ово одговара ономе давно освештаноме начелу у Педагогици, да је природни метод сваког предмета онај, којим га је човечанство обрађивало. Пошто су деветни бројеви у Математици постали пре метарског система, природно је, да се морају пре њега и учити. Напомаињем одмах да овде треба двојити оно почетничко давање појмова о метру, литру, граму и динару, које се може давати још у [ р., од детаљног изучавања метарског система као целине у међусобној органској вези појединих мера, где долавеи мере га површину и. запремину и рачунање са њима, — што је немогуће без знања десетних разломака. -
По ранијем угледању на немачке уџбенике, код нас се, на. доста места и данас, у предавању Рачуна у осн. школи идентификује учење десетних разломака са учењем метарских мера, а према програму уче се и некакви разноимени бројеви, које Математика познаје само кад је реч о времену — израчунавању времена, јер остали вишеимени бројеви долазе у метарски систем, према чему их одвојено у програм није требало ни уносити. Ти су разноимени бројеви код нас Прелаз ка десетним разломцима и рачунању са њима. Тако се код нас ради деценијама и сматра се да друкчије не може бити. Помените по неком наставнику да може десетне разломке предавати и без метарских мера, одвојено. од њих, он ће се насмејати сматрајући вас као човека, који није још начисто ни са основним принципом у настави — очигледношћу, због које се баш метарски систем и употребљава да би се "очигледност разломака извела. Због овога нећу протерати ако кажем да ми у већини случајева, у ТУ разреду осн. школа, и не. учимо децу десетним разломцима у оном смислу како се они у Рачуници сматрају, а то је као проширење декадног бројног си-