Učitelj
160 очи вЕ 6
Особине десетних бројева
"Овде на примерима треба да ученици изведу познато рачунско правило: да десетни број постаје 10, 100, 1000 пута већи, ако. му се десетна запета помакне за једно, два, три места у десно и обратно: ако се десетна запета помакне за. једно, два, три места у дево, досетни број постаје десет, сто, хиљаду пута мањи.
Примера ради узмимо 2, 4. Ученици помичући запету за | једно место у десно дрбијају број 24 (2 јединице постају 2 десетице, а 4 десета, постају 4 јединице, број се дакле увећава 10 пута). |
Ако при овом помицању запете десно и лево, не буде имало довољно цифара, онда та места треба попунити нулама.
Исто тако на примеру се изводи: да се вредност десетног броја не мења, ако му се ма колико нула с десне стране допшише._ Примера ради узмимо 3, 4, и 3, 50 — деца уочавају да је то једно исто, јер 50 стотих чине 5 десетих.
После свега овога, а пре него што би се прешло са четири рачунске радње са десетним бројевима, потребно је изложити:
Дељење целог броја са 10, 100, 1000
Ово је предавање слично и у вези са дељењем десетних: бројева са 10, 100 и 1000, па зато се у вези са особинама десет- | них бројева може изучити.
За пример узмимо број 50. Кад га поделимо на њих 10, сваки. добија по 5. А писмено би то најбрже урадили, ако број 50 одвојимо запетом једну цифру с десне стране, тада ће изићи опет 5. целих и 0 десетних. Према томе кад целом броју одвојимо запетом једну дифру с десне стране тиме смо га поделили на 10; или: умањили смо га 10 пуша. Исто тако ако броју 65 одвојимо једну цифру с десна биће 6, 5, 5 јединица постало је 5 десетних,. а 6 десетица постало је 6 јединица. Исто се овако изводи и за. дељење са 100 и 1000. –
После свега овога потребна је маса вежбања и проблема за: решавање на којима ученици све досадање знање о десетним бројевима примењују. Ипак после свега тога приступа се рачунскиме радњама са десетним бројевима.