Učitelj
40 У ит во
Ако се и поведе који пут реч и о томе, онда се брзо сврши разговор са тиме: „Па нека се о томе брину родитељи“. Наше је да их научимо читати, рачунати, писати итд. а о понашању деце нека воде бригу родитељи !
Знате каквих има иступа и јаких грешака код деце. Сваки дан чујете гадне псовке и шкандалозне изразе.
Знате добро и то, да се на нашим учитељским зборовима слабо води брига и разговор о васпитању деце и о сузбијању рђавих навика.
На нашим зборовима грдно се много времена утрошило о томе: Како треба предавати земљопис, како треба предавати историју; како треба у [ разреду писати по такту и диктату и квржити децу и дресирати их, а врло мало се, води рачуна и о понашању деце нити се озбиљно поведе реч и о томе: Шта да се ради са децом, која су огрезла у неваљалству
Треба. само прићи ближе деци и слушати, како обилују псовкама и гадним изразима. Публика пролави и све то чује. Чуди се томе и баца кривицу на учитеља. Учитељ зна то, али не зна како ће стати томе на пут. Казне су такве, да то ништа не помаже. Ако би се употребила строжија казна, онда се зна шта чека учитеља. Пошто је учитељ исцрпео све казне, које су законом дозвољене, па ако преврши неки ђак у безобразлуку, онда се превари у јарости те одвали детету и шамар или патице по руци.
За тај шамар или патице он већ стрепи и већ очекује да не дође какво саслушање! — Ако само то докучи отац или ко други, одмах вас нападну. Напише се тужба Министарству, а ово једва, дочека такве ствари, па, ако још сазна и наша штампа, онда вам натоваре и што јесте и што није. Нада се толика дрека и лерма на учитеља: да „он поби децу“, да је „звер училљељ“ и т.д. — Учитељ се брани и доказује да није онако, како је ствар престављена, али се више верује достављачу, него учитељу, и он сада чека: место захвалносаиц на тешкоме послу, казну, месечном или двомесечном платом, што је једнога неваљалца хтео вратити на прави пут, да буде „човек“ а не „мангуп“. — Знајући шта нас чека ако се употребе и именоване казни, ми онда занемаримо ову страну и оставимо је својој судбини, те отуда све више неваљалаца и мангупа. Много се више бринемо о томе као што напред рекох: како треба предавати земљопис, историју и друге предмете; какве треба да буду „цртанке“ и „писанке“; како треба у Гравреду писати по „такту“ и „диктату“, ит. д. ит. д.!!
Ја ћу вам овде навести један живи пример, који се скоро десио у овд. једној школи, и који очито доказује, докле је дрскост и безобразлук детиња продрла, колико је маха у неваљалству ухватило. —
У П разреду мешовите школе радио је један одличан учитељ и добар васпитач, Изнурен под теретом учитељског напорног рада, нагутао се школске прашине, која му је разрила трошна плућа, подлегао је бољци и изненада умро. — Бог да му душу