Učitelj

ЦИЉ ВАСПИТАЊА И НАСТАВЕ 181

дет Егде гшзаштепнејеп““. На другом месту: „..Чосћ паћтеп фе аНеп Азнопошеп сапх псћбно ап, дазг фФејетреп Фе епејеттегеп. зејеп, фе згећ [апрзатег ретоереп“3.

(Наставиће се) Д-р Света. Ристић

+ Д. Ј. Путниковић, учит.

ЦИЉ ВАСПИТАЊА И НАСТАВЕ.

— СВЕ ОБУХВАЋЕНО И СВАКОМ РАЗУМЉИВО КАЗАНО. —

Као што напред рекох, идеали за усавршавање свога подмладка нису били једнаки код освајачких Татара и мирних Словена, нису данас једнаки код културних и некултурних народа, па ни код најпросвећенијих људи, најкултурнијих народа.

А код таке разноврсности може ли се наћи једно начело, које би задовољило тежње свих“ На први поглед изгледа да је то једна немогућност. А није тако. У практици, у стварном раду васпитања и наставе тежње и потребе овога човечанства нису толико разноврсне колико су разноврсне оне одредба које.су о том до сад истицане. И може се утврдити једна одреба, коју би могли разумети и примити сви, ако хоћете, и културни и некултурни народи. Али ово ће се пре истраживањем као готово наћи, него што би се смислило као ново самим размишљањем и цеђењем свога мозга. То ће се само појавити, ако у свој досадашњој разноврсности у погледу старања за подмладак потражимо ово двоје:

1. Има ла нечега, чипо је заједничко, шила барем слично ту свима оним разноврсним тежњама код свих народа, жроз сва времена; има ли нечег, ипо се ч погледу стараља за свој подмладак као црвен кончић провлачи жроз осећање, маммшељење, таежсње ч рад свих народа кроза сва временаг

2. Има ли нечег, члпо природа или Бог пцспичу у погледу старања за подмладак; има ли нечег што је усађено у самом

1 Меуусотђ-Епегетапп, 0. е. р. 36. „И ако њихова средства за посматрање беху веома несавршена, ипак нађоше ови посматрачи, да кретање планета међу звездама не беху равномерна (униформна). Стога они уведоше ексцентрични круг, тако да су кретања сматрали као кружна, али по круговима, чија се средишта не подудараху тачно са средиштем земље“. .

2 Трба., р. 85. „ипак ву стари астрономи сасвим тачни увимали, да су оне (плапете) удаљеније, које се лакше кретао“.

9%