Učitelj
132 У сите љ
дешешу м ишло се у њему јавља само; мма ли нечег шлио се у погледу вастилпања ч наставе само наглашиује човеку, шлао, тако рећи, природа сама шатшће срцу родшптељском, да пожели деци _ својој ц на шиба, она гони људе да чине за Пород својг
Ако нађемо то двоје, онда ће нам то показати резултшанти, која ће одредити правац кретања, то ће нам казати шта треба радити да се подмладак људски одржи и усаврши! то ће нам дати тачну одредбу циља васпитања и наставе. Јер садашњост и будућност су само продужење прошлости ; а човек, хтео-нехтео, мора и даље животи на овој истој земљи и на којој је живео од постанка свог и бити под утицајем истих познатих и још непознатих сила.
На тим основима ја сам истраживао горње двоје и овде износим резултат тога рада.
Разгледао сам прво шта су разни народи и разни педагози у разна времена желели и тежили да постигну гајењем свога подмлатка, а при том сам одвајао што се налази код свих и што је код свих једнако или слично.
После сам гледго шта нам сама природа наговешћује у погледу васпитања и наставе. При овом сам веровао, да нам природа неће дати никакву извештачену напомену, јер она не говори никоме за љубав.
И најзад сам из обојега издвајао оно, што се налази и тамо и овамо, што дакле хоће и људи, и природа или Бог.
Истраживања и размишљања ова довела су ме на то, да циљ свега, што треба чинити, да би се подмладак људски одржао, развио и усавршио, или циљ васпитања и наставе треба исказати са ових пеш речи:
Жив, здрав, радан, умешан и добар човек.
И где год се ма шта ради за подмладак наш, треба гледати да се задовољи оно, што казују ових пет речи, и то баш овим редом како оне овде иду. Јер то је оно што се у погледу старања. за човечји подмладак провлачи кров све народе и сва времена до данас то је оно што и сама природа истиче; а у исто време то је оно, што захтевају принципи и потребе данашњег људског друштва. з
Да је ово одиста све тако, разложићу редом мало после, а овде је потребно учинити напред друго једно објашњење.