Učitelj

158 “УЧИТЕЉ

утврђено је даље, која се од ових знања могу добити без апарата, огледа п без слика.

У облику програма навешћемо шта треба предавати у основ- | ној школи о грађи и животу човечјег тела.

1. Чиме се човек разликује од животиња, 2. Грађа човечјег тела.

Измене материја.

1. О храни. 2. Варење хране. 3. Крвоток. 4. О крви и њеном значају. 5. Хигијена дисања. 6. Неговање коже. 7. 0 назебу.

Кретање.

1. О стајању и седењу. 2. О путовању и другим кретањима. 8. 0 ручном раду. 4. О мировању. 5. Који се делови нашег тела покрећу без наше воље. 6. Покретање у опште. 7. Кости и мишићи. 8. Хигијена костију. 9. Хигијена мишића.

Осећаљивоспа.

1. Осетљивост коже. 2. Чуло укуса. 3. Чуло мириса. 4. Чуло слуха. 5. Чуло вида. 6. Човечји говор. 7. О стану. 8. Болести 9. Прва помоћ у несрећним случајевима. 10. Човечји развитак. 11. Како човек зависи од природе и како влада њоме. (Расе и ступњеви развитка човечанства).

(Наставиће се)

ПРОСВЕТА У СРПСТВУ И СЛОВЕНСТВУ

Босна и Херцеговина

У овим двема класичним српским земљама осећа се јак покрет у корист народнога просвећивања. Иницијатива за ово културно подузеће долази од званичних кругова у Босни и Херцеговини. Они су дошли до уверења, да се без писмености народ не може просветити, а без народне просвећености не може бити ни продуктивнога рада; а где, пак, нема продуктивнога рада, народ је лишен благостања. Пошав с овога неоспорно правилнога и тачног гледишта, званични фактори приступили су одмах отварању аналфабетских течајева у Босни и Херцеговини. Прегло се, дакле, са званичне стране, да се у овом новом времену унесе култура у најшире народне слојеве; да се наиме, до сада. потпуно напуштени сељак културно препороди и духовно оснажи за разуман и рационалан рад и живот.

И доиста тежак грех носе пред културном историјом они сурови и груби угњетачи народни, што су ради своје личне и