Učitelj

104. Г УЧИТЕЉ

тодске целине (а код потциљева — дотичног одељка). Даље он не сме бити скучен, а не сме бити ни одвећ обилан и развучен. Његов је задатак да побуди ученике на репродукцију представа, и појмова, потребних за схватање новога градива. О тога ваља увек да садржи бар једну конкретну представу, од које ваља поћи у репродуковању поменутих представа и појмова. О тога сес такве представе у задатку природно и прелази на репродуковање учениковога дотадашњега знања, потребнога, као средства за асимилацију новога. |

5. Према овоме, анализа ученикових мисли почиње с 1 кретном представом из задатка, па се тада иде природним асоцијативним везама представа дечјих, тако, да се представе 06нављају природно, једна из друге. С тога облик овога пен није испитивање, већ слободан разговор.

Ако би у репродуковању тих елемената ученик хтео, да изнесе и оно, што учитељу није потребно за његову намеру, то се сузбија. А ако би која од репродукованих представа била појаса или неразговетна, то се разјасни и допуни.

Чак се, да би се могле асимиловати емоције новога градива, на овоме ступњу анализују и ученикова осећања, дабоме не у самим осећањима, већ у представама преживелих осећања.

Ако се, тако идући, обнове сви елементи, од којих је пово градиво конструисано, онда даљи посао: само конструисавање новога састава тих елемената у нову целину, иде одвећ лако и природно. Та је лакоћа скопчана ис осећањем духовнога напредовања, и, обнављана, обравује сталну потребу духовнога рада.

Често се пада у погрешку, те се за цело опсежло градиво, које се иначе дели у одељке, врши анализа дечјих мисли. Тада се авализом репродукује бескрајан низ старих представа, које се. због множине, пе могу згодно употребити за схватање новога градива. О тога је за сваки одељак понаособ потребна анализа ученикових мисли; подзадатци (потциљеви) играју овде исту улогу за одељке, као и задатци за васцело градиво једне методске целине.

У обради методске целине историјскога, градива, сем социјалних представа и појмова, задобивених ученуковим стварним опхођењем у породици, школи и друштву, дотадашњом наставом и — особито на вишем ступњу — учениковом лектиром, на ступњу анализе особиту улогу играју домаће скаске,/ предања, градови, развалине, цркве и црквишта, историјски споменици, стари називи у месту и околини, гробови и гробљишта, историјски праз-