Učitelj
202 УЧИТЕЉ
Лаз. Перовић, проф. Београд.
МИСЛИ
ПОЗНАТИЈИХ ПЕДАГОШКИХ ПИСАЦА О УЧИТЕЉУ И ЊЕГОВОМ ДЕЛАЊУ У ШКОЛИ И ДРУШТВУ.
Личност УЧИТЕЉЕВА.
П Његов авторитет, пример и недостаци.
а) личност.
Дипес: Учитељ је душа школе. Од њега поглавито зависи благотворни утицај ове установе на подмладак. Сви школски закони, управа, уређење, школски програм, инспекција, ма какви по себи били, не могу обезбедити унутрашњи развитак народне школе, нити јој могу пружити духовне и васпитне силе, ако учитељ не буде у стању разумети и оживити дотичне одредбе и форме, које му у дужност спадају.
Нимајер: (атипа дег Етг. ц. штег.) У школи је главно — учитељ. Од његове вештине и воље у раду готово све зависи. Где нема ових особина, не помажу никакве методике, инструкције, ни организације. Где су пак способност и искрена жеља усавршити се у вештини и истрајности у настављању, тамо ће остало само по себи доћи. Битни услови за доброг учитеља јесу следећи: позитивно знање, потребно за циљ школску; способност предавања, поштен карактер и лепе навике, религиозност и вера у свој свети позив.
Келнер: Као што младост у опште тежи идеалу, тако и дете најбеднијих родитеља тежи да пренесе на једну личногт све преставе савршенства, које је оно добило у току свог кратког живота; жели да се те жеље на тој личности остваре. Зато оно узимље учитеља за носиоца добра, убеђено, да се у њ сасредсређују сва доброчинства. Нека свак вара и лаже, мој учитељ то не ради; нека је чак и мој отац пијанчина, мој је учитељ увек трезан. Родитељи се могу и завадити, али учитељ је увек мирољубив. — Тако мисли дете и једва хоће да верује, да се његов учитељ нуждава у при. родним потребама: да једе и пије као други људи. И заиста за непокварену децу учитељ је узвишена слика човечијег савршенства, а школа достојан оквир те слике.
„Овде је учитељ дирнуо прстом“, рече ми једанпут мала девојчица, с пијететом показујући место у књизи од читања, које је она пажљиво заградила плајвазом.
Нека, дакле, учитељ добро појми, да деца хоће да видеуњ олицетворење свих својих престава о савршенству, па нека никада не заборављају, да баш ова фантастична топла вера дечија олак-