Učitelj
244 У ч ит Е 5
ако им и цена буде умерена. Песме ће народ читати, а слике ће му помоћи у схватању или објашњавању прочитаног, па још ако буду и лепе, онда ће развијати и естетички укус, који је у нашем народу, у опште узев, слабо развијен. ст. М. М. уч. 5
Узрок слабом напредовању банка у средњим школама. Из извештаја директора, средњих школа, који се сваке године редовно објављују, види се, да многи ђаци не показују довољан успех у наукама. Поред многих узрока има један узрок, који није незнелшат, а који често превиђа.
За време учења у средњим школама, (од прилике између 14. и 16. год, наступа доба полне зрелости (пубертет). То је врло важан стадијум раввитка у ђачком животу, доба, у коме се иввршује диференцирање између момка и девојке. У томе времену почињу да функционишу полне жљезде. да се стварају секундарне полне одлике и разлике у карактеру оба пола. Тада пада у очи поред развитка полних органа још јако убрзано рашћење тела, нарочито ширење грудног
коша. Још се јавља повећање јабучице у мушкараца и развитак карлице у девојака.
Очевидно је да сви ови појави нису без утицаја на равнотежу целог тела. Доба полне зрелости врло много захтева од тела и природа мора своје најважније силе да употреби у то доба на завршно стварање личности и тиме бивају тако рећи све њене силе везане. У времену пубертета организам тараожи нарочити поштеду ч не гареба задтевалњ да оп радп вште него лао може, да се преко мере напреже.
На жалост сени у школи ни у кући нимало не пази на то, да се младеж у доба полне зрелости поштеди, већ са од ње све више тражи. У најотменијим породицама родитељско частољубље од деце тражи да уче и споредне науке. Поред обавезних предмета у школи једни морају учити још неколико језика, други, ако имају прилично дара за музику, ваља свакодневно да посвећују о неколико часова свирању; и у једном и у другом случају да раде више него што им дозвољавају снага и здравље.
Старији ученици утроше много времена и на привалану лекламру. Ови млади људи са страшћу читају било романе или научне списе, често до пола, ноћи и отуда не могу да прате наставу у школи с успехом као што су то могли у млађим разредима. Тако исто многи преко мере посећују позоришта, локале за увесељавање, или се одвише одушевљавају за спортове, а прекомерно интеревовање одводи их од редовних послева и тиме је од штете.
По овоме треба саслушати и лекара, да би се на време предузеле потребне мере и правилно лечење. . О Бр.
„Учитељски Дом“ у Лухачевици (Моравска). Под протекторатом Савеза Учитељских Друштава у Моравској, основано је друштво учитељско под називом „Учитељски Дом“, коме је циљ, да подигне, под тим именом, зграду у бањи Лухачевици. У згради ће становати, за време бањске сезоне, учитељи који се у овој бањи лече а и други гости, акс буде имало места.
Зидање овога дома отпочето је 24. августа ове године. План је израдио Ј. Крејчиж, фасаду архитекта, К. Велцл из Брна. Дом ће имати ове просторије: 31 собу за становање (од по 17 мет. квадратуре патоса), дворницу, трпегарију 9.05 % 6.50 м.) кухињу (6.80 Х 6.85 м.) стан за надзорника (од 2 собе), стан за слугу, подрум и леденицу. Дом ће имати свој водовод и електрично осветљење; у врту ће бити уређена велика веранда. Зграда ће стати око 72.600 круна.
Честитамо нашој браћи колегама из Моравске, и њихово усталаштво ставсамо као пример за углед! По евршетку Учитељског Дома у Београду, српско учитељство, мора одмах живо прегнути на подизање дома у Врњцима.
М. стев.